رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در همایش روزجهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط‌زیست، با بیان اینکه کشور ما در شرایط بسیار حساس محیط‌زیستی قرار دارد و آثار جنگ و ناامنی در آن مشهود است، گفت: گردوغبار یکی از آثار جنگ است که کشور ما را درگیر خود کرده و روزانه شاهد افزایش این پدیده هستیم.

محیط زیست

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، معصومه ابتكار افزود: مقابله با آثار جنگ در طبيعت چندين سال است كه مورد توجه دولت‌ها و سازمان‌هاي بين‌المللي قرار گرفته و در اين ميان تشكل‌هاي ملي و بين‌المللي مي‌توانند نقش مؤثري داشته باشند.

رئيس مركز صلح و محيط‌زيست ادامه داد: ايران از سال‌ها قبل در مورد آثار جنگ بر محيط‌زيست اقداماتي را انجام داده كه يكي از آنها بحث لايحه غرامت براي جنگ است.

وي افزود: براساس لايحه غرامت، ايران گزارشي از آثار مخرب جنگ بر محيط‌زيست كشور اعم از آلودگي‌هاي نفتي و هوا تهيه و به سازمان ملل ارسال كرد كه عدد اين غرامت بسيار بالا بود.

ابتكار با بيان اينكه گردوغبار يكي از پيامدهاي ناگوار جنگ بر محيط‌زيست است، منشا گردوغبار را كانون‌هاي بيابانزايي در عراق، كويت، سوريه و عربستان عنوان كرد و افزود: در داخل كشور نيز منشا گردوغبار داريم كه در حال مطالعه آنها به‌صورت جداگانه در هر استان هستيم. وي به مسئله آب اشاره كرد و گفت: مسئله آب و كمبود آن در سطح كشور و كل منطقه از موضوعات بسيار مهمي است كه حل آن ديپلماسي آب را مي‌طلبد.

  • پارك صلح و محيط‌زيست در مناطق مرزي ايجاد مي‌شود

ابتكار در حاشيه اين همايش و در جمع خبرنگاران گفت: دولت يازدهم در زمينه صلح و محيط‌زيست اقداماتي را در دست انجام دارد كه يكي از مهم‌ترين اقدامات توسعه پارك‌هاي صلح و دوستي است، ما در مرزهاي مختلف كشور پارك‌هاي ملي مشترك و مناطق حفاظت‌شده مشتركي با ساير كشورها ازجمله عراق، آذربايجان، ارمنستان، ‌تركمنستان و افغانستان داريم كه هم منافع گردشگري، مطالعاتي، ‌آموزشي دارد و هم مي‌تواند به صلح و دوستي كمك كند.

رئيس سازمان محيط‌زيست اظهار داشت: هم‌اكنون يكي پيشنهادهاي ما به‌عنوان پارك صلح و دوستي، تالاب بين‌المللي هامون است چرا كه يك‌سوم آن در افغانستان و دوسوم آن در ايران است كه نخستين مراحل خود را در كميسيون ملي انسان و كره مسكون در يونسكو طي كرده و اميدواريم بتوانيم به‌زودي اين تالاب را به‌عنوان پارك صلح و دوستي معرفي كنيم.

ابتكار ادامه داد: هم‌اكنون پيشنهاد تشكيل صندوق جهاني را براي مقابله با پديده گردوغبار ارائه داده‌ايم كه مورد موافقت اوليه برنامه محيط‌زيست سازمان ملل قرار گرفته و قطعنامه‌اي نيز براي آن تنظيم شده است كه در اجلاس آتي محيط‌زيست جهان اين موضوع مطرح مي‌شود و اميدوار هستيم بتوانيم آن را در سطح يك موضوع بين‌المللي مطرح كنيم.

  • محيط‌زيست حوزه رقابت نيست، حوزه همكاري و منفعت جمعي است

وزير امور خارجه كشورمان نيز روز گذشته در همايش روزجهاني مقابله با آثار جنگ بر محيط‌زيست گفت كه آثار جنگ‌هاي منطقه بر محيط‌زيست غيرقابل انكار است. محمدجواد ظريف با بيان اينكه مسائلي مانند محيط‌زيست سالم و صلح، حوزه رقابت كشورها نيست بلكه حوزه همكاري و منفعت جمعي است، گفت: به قيمت ناامن كردن ديگران نمي‌توانيم براي خود امنيت ايجاد كنيم.وي تصريح كرد: تأثير مخرب جنگ بر محيط‌زيست موضوعي است كه هم منطقه و هم جامعه بين‌الملل با آن روبه‌رو بوده و نگراني بين‌المللي از عدم‌رعايت قوانين محيط‌زيستي در جنگ را ايجاد مي‌كند.

وزير امور خارجه افزود: منطقه ما در 20و يا حتي 30سال گذشته شاهد جنگ‌هايي بوده است كه آثار آن بر محيط‌زيست غيرقابل ترديد است كه ازجمله آنها مي‌توانيم حملات صدام به نفتكش‌هاي كويت و اقدامات انجام شده در جنگ دوم خليج‌فارس را نام ببريم. برهمين اساس در سال 2001كويت در سازمان ملل متحد پيشنهاد روز مقابله با آثار جنگ بر محيط‌زيست را مطرح كرد و ما نيز اين روز را گرامي مي‌داريم و در مورد آن همفكري و برنامه‌ريزي مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه در تعاليم اسلامي در مورد جنگ؛ يكي از موضوعات مطرح شده در حوزه حقوق جنگ آثار آن بر محيط‌زيست و ممنوعيت استفاده از ابزاري است كه محيط‌زيست را تخريب مي‌كند، اظهار كرد: منبعي كه علما براي حرمت سلاح‌هاي كشتار جنگي، شيميايي و هسته‌اي و... مطرح مي‌كنند احاديث پيامبر اسلام در مورد ممنوعيت مسموم كردن آب، از بين بردن محيط‌زيست و ممنوعيت قطع درختان در جنگ است كه براي ما مسلمانان بسيار افتخارآميز است كه اين مسئله 1400سال پيش در احكام، تعاليم، دستورات و سيره پيامبر اسلام خود را نمايان كرده است. ظريف خاطرنشان كرد: تنها زماني براي كشور صلح و پيشرفت و محيط‌زيست سالم وجود خواهد داشت كه آن را براي همگان بخواهيم. اينها حوزه رقابت نيست بلكه حوزه همكاري و منفعت جمعي است و اگر ما شعار جهاني شدن و جهاني‌سازي را مي‌دهيم بايد اين واقعيت را در مورد آن بدانيم كه محيط‌زيست، بهداشت، امنيت و رفاه كالاهايي عمومي است كه به‌دست آوردن آن با هزينه محروم كردن ديگران به‌دست نمي‌آيد و اگر ما اين مسائل را بپذيريم آن وقت مي‌توانيم به جهاني با ثبات‌تر فكر كنيم.

  • دبيركل سازمان ملل خواستار جلوگيري از درگيري‌هاي آينده بر سر منابع طبيعي شد

دبيركل سازمان ملل در پيامي به مناسبت روز جهاني مقابله با آثار جنگ بر محيط‌زيست ضمن تأكيد بر حفاظت از محيط‌زيست در برابر اثرات جنگ، خواستار جلوگيري از درگيري‌هاي آينده بر سر منابع طبيعي شد. بان كي مون در پيامي كه توسط نايب‌رئيس مركز صلح و محيط‌زيست در همايش مقابله باآثار جنگ بر محيط‌زيست قرائت شد، گفت: درحالي‌كه جامعه بين‌المللي در حال آماده‌سازي‌ دستوركار توسعه پايدار براي بعد از سال 2015است، رسيدگي به اين چالش‌ها ضروري‌تر مي‌شود. وي افزود: بايد از تمام ابزاري كه در اختيار داريم از گفت‌وگو گرفته تا ميانجيگري و ديپلماسي بازدارنده براي حفظ و استفاده پايدار از منابع طبيعي استفاده كنيم تا مانع شعله‌ورشدن جنگ و تهيه پول براي كارزار، همچنين بي‌ثبات كردن بنيادهاي شكننده صلح شويم. بان كي مون ادامه داد: اجازه دهيد راه‌حل‌هايي معني دار ارائه دهيم تا جوامع محلي را براي ايجاد دانش دسته‌جمعي به‌منظور پيشبرد مشاركت مناسب براي حفظ محيط‌زيست به‌عنوان بخش جدايي‌ناپذير صلح‌سازي‌ و توسعه پايدار ترغيب كند.

کد خبر 313430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha