همشهری آنلاین: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قشم از اجرای طرح کاشت ۶۰ هزار اصله نهال حرا در خط ساحلی جزیره در سال جاری خبر داد و گفت: از سال ۸۲ تاکنون حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل حرا دست کاشت در این منطقه ایجاد شده است.

کاشت ۶۰ هزار اصله نهال حرا در ساحل قشم

اکبر محمودی‌زاده روز دوشنبه در جریان بازدید فرماندار قشم از روند اجرای طرح کاشت نهال حرا در سواحل جزیره، افزود: امسال با اجرای این طرح 50 هکتار دیگر از خط ساحلی قشم در مناطق "هفت رنگو" و "باسعیدو" به سمت "دوستکو" زیر کشت نهال حرا می‌رود.

وی با بیان این که امسال 900 میلیون ریال اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص یافته است، گفت: در این طرح 40 هزار اصله نهال حرا در حد فاصل روستای باسعیدو به سمت دستکو و 10 هزار اصله نهال در خط ساحلی روستای هفت رنگو کاشته می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قشم ادامه داد: امسال طرح کاشت نهال حرا در سواحل جزیره از 10 روز پیش آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا یک هفته دیگر این طرح خاتمه یابد.

محمودی‌زاده با بیان این که رویشگاه جنگل حرا ناحیه جزر و مد ساحل دریا با ترکیبات خاکی شامل 70 درصد رس است، اضافه کرد: در نقاط مختلف جزیره این بخش از ساحل به دقت شناسایی و بر اساس یک نقشه کارشناسی، طرح کاشت نهال‌های حرا به دقت اجرا می‌شود.

وی با بیان این که طرح دست کاشت نهال حرا از سال 82 آغاز شده است، گفت: تاکنون حدود دو هزار و 500 هکتار جنگل حرا دست کاشت در جزیره قشم ایجاد شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این میزان هرساله افزایش می‌یابد.

محمودی‌زاده با اشاره به نقش مردم منطقه در شتاب‌گیری روند اجرای طرح کاشت نهال‌های حرا، گفت: این رویکرد موجب تلاش بیش‌تر مردم بومی برای حفظ این بخش از منابع طبیعی جزیره می‌شود.

جنگل‌های حرا (مانگرو) را می‌توان در خورها و مصب رودخانه‌های فصلی و دائمی هرمزگان به طور مجتمع و یا پراکنده مشاهده کرد و رویشگاه‌های توده های طبیعی این نوع جنگل در شهرستان قشم شامل خورهای شمال غربی جزیره واقع در خورخوران، جزایر ماسه‌ای مقابل روستاهای طبل و لافت تا گوران اعلام شده است.

زمان بذردهی درختان حرا خرداد است و بذردهی این گونه از شرق به غرب هرمزگان با تاخیر زمانی آغاز می‌شود به طوری که در شرق استان و در شهرستان جاسک در نیمه دوم تیرماه و در قشم مرداد و شهریور ماه بذر این درخت آماده کشت و تولید نهال می‌شود.

زیبایی خیره‌کننده، دلنواز و چشم‌نواز جنگل‌های حرا در غرب جزیره قشم موجب شده تا همه ساله هزاران نفر از گردشگران داخل و خارجی بازدید از آنها را در برنامه سفر خود لحاظ کنند.

گردشگرانی که برای نخستین بار و در هنگام مد کامل دریا از این مناطق بازدید می‌کنند با جنگل‌های سرسبزی مواجه می‌شوند که گویی روی آب‌های خلیج فارس شناور هستند؛ درحالی که هنگام پایین رفتن آب (جزر) تپه‌هایی را با درختان کوچک، متوسط و حتی تنومند که ریشه‌های انبوه آنها از خاک بیرون آمده، مشاهده می‌کنند.

بومی‌های ساکن حاشیه این جنگل‌ها از سرشاخه‌های حرا به عنوان علوفه و خوراک دام‌های خود استفاده می‌کنند و در هنگام گلدهی نیز زنبورداران محلی کندوهای خود را به مناطق ساحلی می‌آورند زیرا عسل حرا در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خریداران زیادی دارد.

وجود ده‌ها گونه پرنده مهاجر و بومی منطقه و همچنین انواع آبزیانی که تعدادی از آنها برای زادآوری وارد این حوزه شده‌اند به زیبایی‌های بی‌شمار جنگل‌های حرا در مناطق ساحلی جزیره قشم افزوده است.

کد خبر 313347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha