همشهری آنلاین: رئیس انجمن جنگلبانی ایران از تخلیه زباله در جنگل‌های شمال انتقاد کرد و گفت: تخلیه زباله و سرریز شیرابه‌ها در سرچشمه رودخانه‌ها فاجعه بار است.

انتقاد رئیس انجمن جنگلبانی از تخلیه زباله درجنگل‌های شمال

به گزارش ايرنا، هادی کیادلیری روز دوشنبه گفت: ارزش این جنگل‌ها به حدی زیاد است که نباید با این سرمایه ملی این گونه رفتار کرد و بگذاریم خیلی به آسانی و بدون مدیریت صحیح و نظارت پیوسته، حجم انبوهی از زباله کاملا با ابتدایی‌ترین شکل در فضای باز و بدون تعیین محدوده در این عرصه‌ها ریخته شود.

وی، اظهار کرد: در بازدیدهای صورت گرفته در جای جای این عرصه‌های جنگلی به علت آمد و شد خودروهای حمل زباله حتی روی سرشاخه‌های درختان نیز زباله دیده می‌شود.

طبق آمار رسمی هم اکنون 42 واحد بزرگ دفع زباله به وسعت 300 هکتار درجنگل‌های شمال وجود دارد که روزانه به طور متوسط حدود 2 هزار و 500 تن زباله در این مناطق تخلیه می‌شود.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران، تاکید کرد که فاجعه‌بارتر از این معضل، تخلیه زباله و یا سرریز شیرابه‌های ناشی از آن حتی در مناطقی است که محل سرچشمه رودخانه‌ها است.

وی، محصور نبودن محل دپوی زباله در بیشتر مناطق جنگلی را از دیگر پیامدهای سوء زیست محیطی و خسارت به این عرصه‌های جنگلی بیان کرد و گفت: تغذیه برخی از دام‌ها و پرندگان از این زباله‌ها خود به نوعی می‌تواند مشکلات خاصی به همراه داشته باشد.

کیادلیری، افزود: برابر قانون زباله نباید در جنگل‌ها ریخته شود و قانون هم گفته که در بعد پیشگیری از آلاینده‌های زیست محیطی تمامی مسئولان ادارات ذی‌ربط به‌ویژه ادارات کل منابع طبیعی، آبخیزداری و محیط زیست نیز دراین حوزه وظیفه ذاتی دارند.

وی اظهارکرد: اگرچه دربعد پیشگیری از تخلیه زباله در برخی مناطق جنگلی از پیش باید ساز و کارهای لازم ازسوی مسئولان ذی‌ربط اتخاذ شود و موفقیت دراین حوزه نیازمند یک عزم ملی است اما می‌توان با نظارت دقیق و مدیریت صحیح‌تر وضعیت موجود را بهبود بخشید.

جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران از منحصر به فردترین جنگل‌های دنیا به شمار می‌آید که قدمت آن به دوران سوم زمین‌شناسی باز می‌گردد.

حدود 80 گونه ارزشمند و نادر درختی در جنگل‌های شمال کشور وجود دارد که معروف‌ترین آنها راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار و نمدار است.

گستره جنگل‌های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان آغاز شده و تا گلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

کد خبر 313311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha