با پیدا شدن جسد مهاجر ایرانی در ساحل جزیره کریسمس استرالیا، بازداشتگاه این جزیره به آشوب کشیده شد.

فاضل مهاجر جوان ایرانی

مهاجر جوان ايراني كه در آرزوي زندگي بهتر راهي استراليا شده بود، هنگام فرار از بازداشتگاه جانش را از دست داد.
اين حادثه روز شنبه رخ داد. «ديگر نمي‌توانم در بازداشتگاه بمانم و اين شرايط را تحمل كنم.» اين آخرين جمله‌اي بود كه دوستان فاضل كه همراه او در بازداشتگاه جزيره كريسمس حضور داشتند از زبان وي شنيدند.

پس از آن فاضل ناپديد شد و همه مي‌دانستند كه او روز شنبه از بازداشتگاه گريخته است تا اينكه يك روز بعد، جسد بي‌جان او در ميان صخره‌ها و در ساحل جزيره توسط پليس پيدا شد.وقتي خبر مرگ فاضل به مهاجران حاضر در بازداشتگاه كريسمس رسيد، آنها كه از شرايط زندگي در آنجا ناراضي بودند، آنقدر عصباني شدند كه با آتش زدن وسايل و درگيري با نگهبانان آشوبي بزرگي در آنجا به پا كردند. تا جايي كه پاي پليس و نيروهاي امنيتي نيز به ماجرا باز شد و مأموران براي آرام كردن آشوب، اقدام به دستگيري تعدادي از مهاجران كردند كه اين اقدام آنها بر عصبانيت بقيه مهاجران افزود.

وزارت مهاجرت استراليا پس از اين واقعه تأييد كرد كه تنش‌هايي در اين بازداشتگاه رخ داده كه باعث برخي خسارت‌ها به‌ويژه به غذاخوري شده، اما زخمي و تلفات جاني در پي نداشته است. براساس اين گزارش، به نرده‌ها و ديوارهاي اين بازداشتگاه خسارت وارد شده و پس از آتش گرفتن بخش‌هايي از اين بازداشتگاه، برخي نگهبان‌ها مجبور به ترك محل ماموريت خود شده‌اند و تلاش براي آرام كردن مهاجران ادامه دارد.

بي‌بي‌سي گزارش كرد كه آشوب زماني شروع شد كه يكي از مهاجران خواستار توضيح درباره مرگ فاضل شد و پس از آنكه نگهبانان او را مورد ضرب و شتم قرار دادند تنش‌ها بالا گرفت. به‌دنبال اين حادثه، سارا هانسون، سخنگوي امور مهاجرتي حزب سبز استراليا، با انتقاد از دولت اين كشور درخصوص نحوه برخورد با مهاجران گفت: به‌دنبال آشوب در بازداشتگاه كريسمس، عده‌اي از دستگير‌شدگان به زندان منتقل شده‌اند كه قرار گرفتن آنها در كنار مجرمان باعث نگراني ما شده است. ما تا‌كنون بارها و بارها درباره وضعيت اسفناك و خطرناك جزيره كريسمس به دولت هشدار داده‌ايم اما اين هشدارها ناديده گرفته شده است.

فاضل چگيني براساس اطلاعات موجود در صفحه شخصي‌اش، اهل ايلام است كه در سال2010 تصميم به مهاجرت به استراليا گرفت. او با كمك قاچاقچيان انسان، سوار بر قايق‌هايي كه مسافران آنها چند برابر ظرفيتشان بود، راهي استرليا شد اما به محض رسيدن به اين كشور از سوي پليس دستگير و به بازداشتگاه جزيره كريسمس منتقل شد. چرا كه استراليا مدت‌هاست قوانين سختي براي مهاجران غيرقانوني درنظر گرفته و به محض دستگيري، آنها را به بازداشتگاه‌هايي در جزيره كريسمس، مانوس، يا گينه‌نو منتقل و در شرايط سختي از آنها نگهداري مي‌كند.

مدت‌هاست كه مهاجراني كه در بازداشتگاه جزيره كريسمس به‌سرمي‌برند از وضعيت غذا و دارو گله دارند. آنها همچنين مرگ فاضل چگيني را مشكوك مي‌دانند و معتقدند كه او بر اثر مرگ عادي جانش را از دست نداده است. حميد يكي از افرادي است كه مدت‌ها در بازداشتگاه جزيره كريسمس به سر برده است. او در صفحه‌ شخصي‌ خود مي‌نويسد: همه كساني كه توي كمپ كريسمس بوده‌اند، مي‌دانند كه آنجا راه فراري ندارد. يك فنس بلند كه بالايش شيرواني است و بالاي آن نيز يك فنس برقدار وجود دارد كه عبور از آن غيرممكن است. حتي اگر قبول كنيم كه فاضل فرار كرده، سؤال اين است كه با توجه به اينكه كريسمس جزيره‌اي كوچك در وسط اقيانوس است، او قصد داشته كجا برود؟

يكي ديگر از مهاجران نيز به شبكه اي‌بي‌سي استراليا گفته كه « مرگ فاضل خيلي خيلي مشكوك است و بايد مشخص شود كه دليل آن چه بوده است.» براساس اين گزارش، تنش‌ها در بازداشتگاه جزيره كريسمس در حالي ادامه دارد كه جسد فاضل براي مشخص شدن علت مرگ او به پزشكي قانوني منتقل شده اما پليس مي‌گويد هيچ مورد مشكوكي در مرگ او وجود ندارد. قبلا نيز حميد كهازايي و رضا براتي در سال2014 در جزيره مانوس و علي جعفري و محمد نسيم نجفي در سال‌جاري در غرب استراليا جان خود را از دست دادند.

کد خبر 313269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha