دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

عباس محمدی: چنین نیست که اشخاصی اراده به «کوه‌خواری» کنند و پیروز شوند؛ بلکه مدیرانی هستند که «کوه‌فروشی» می‌کنند و دارایی‌های ملی را با توجیه‌های بلاموضوعی مانند استناد به اصل ۴۴قانون اساسی (که مطلقا تناسبی با این کار مخرب ندارد) در اختیار کوه‌خواران می‌گذارند.

در دي‌ماه 93سازمان خصوصي‌سازي‌ «به استناد تكاليف مقرر در قانون اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴ قانون اساسي و مصوبات هيأت واگذاري» آگهي مزايده پيست اسكي روستاي خور (در كيلومتر 22جاده كرج- چالوس) را منتشر ساخت. خوشبختانه، برخورد فعالانه‌ روستاييان طبيعت‌دوست منطقه و شوراي اين روستا سبب شد كه اداره‌هاي منابع طبيعي و محيط‌زيست وارد موضوع شوند و اخيرا نيز خبر رسيد كه دادستان عمومي و انقلاب استان البرز كار سازمان خصوصي‌سازي‌ را غيرقانوني خوانده و عليه آن اعلام جرم كرده است.

تجربه اما نشان داده كه اگر پيگيري مردمي و فشار اجتماعي مؤثر در كار نباشد، كساني كه براي تصرف زمين‌هاي ملي طرحي را با توجيه گردشگري و اشتغال‌زايي و توسعه ورزش و مانند اينها آماده كرده‌‌اند، اگر از در رانده شوند، از پنجره وارد مي‌شوند. پديده كوه‌خواري يا زمين‌خواري در ارتفاعات، مانند بسياري از ديگر انواع تجاوز به ثروت‌هاي همگاني از تهران الگو گرفته است؛ ساخت‌وساز گسترده در سرتاسر كوهپايه‌هاي شمال شهر، احداث و گسترش تله‌كابين و تاسيسات كناري آن، شهري‌سازي محيط كوهستان با پارك‌سازي و درختكاري ناسازگار با طبيعت، دست‌اندازي به روستاها و باغ‌ها و مراتع نزديك به شهر مانند منطقه‌هاي لواسان و رودبار قصران و كن و سولقان كه دامنه‌اش اينك به ده‌ها كيلومتر دورتر (طالقان، رودهن، دشت مشا، دماوند و ...) هم رسيده و مماشات مديران شهري و روستايي در برابر متجاوزان (و بلكه استقبال از اين كارها و اكتفا كردن به گرفتن جريمه) در واقع از اين پديده «جرم‌زدايي» كرده است.

در شرايطي كه كمبود آب به يك بحران عميق ملي بدل شده و دامنه‌ آن روزبه‌روز گسترده‌تر مي‌شود، مسئولان بايد توجه داشته باشند كه دستكاري در نظام كوهستان از يك سو موجب فرسايش خاك و جلوگيري از جذب و ذخيره شدن آب مي‌شود و از سوي ديگر سبب مصرف آب و آلوده‌سازي منابع آن بر اثر ساخت و سازهاي بيشتر مي‌شود كه اينها كشور را بيش از پيش درگير فاجعه كم‌آبي خواهد كرد.

حتي اگر پيست اسكي قديمي خور، بدل به عرصه‌اي براي ويلاسازي نشود، منطقه ممكن است با گسترش خط‌هاي تله‌كابين و احداث رستوران و مانند اين‌ها، سامانه عرفي استفاده از مراتع و همچنين زنبورداري و باغداري سنتي خود را از دست بدهد و طبق معمول، معدودي سرمايه‌دار غيربومي به ثروت بسيار دست يابند و اكثريت مردم محل، شغل و هويت بومي خود را از دست بدهند. جا دارد كه اهالي خور و ديگر طبيعت‌دوستان، اوضاع منطقه را زيرنظر داشته باشند تا جاذبه‌هاي اصيل و پايدار اين روستاي زيبا قرباني سودجويي‌هاي كوته‌بينانه نشود.

کد خبر 313152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha