یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه خبری صعده پرس یمن روز یکشنبه به نقل از موسسه آمریکایی اعتبار سنجی مودیز از کسری ۱۱۰ میلیارد دلاری بودجه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ میلادی خبر داد.

 کسری بودجه ۱۱۰ میلیارد دلاری عربستان

این پایگاه خبری نوشت: عربستان با توجه به اتکای بودجه این کشور بر درآمدهای نفتی، به دلیل کاهش قیمت نفت برای چندین سال مستمر کسری بودجه خواهد داشت و در بودجه سال جاری میلادی 411 میلیارد ریال ( 110 میلیارد دلار) کسری بودجه دارد.

عربستان، بزرگترین اقتصاد عربی و بزرگترین صادر کننده نفت جهان پس از کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت با کسری بودجه بی سابقه ای مواجه شده است. این کشور تاکنون توانسته به لطف ذخایر مالی عظیم خود این شکاف را پر کند.

صندوق بین المللی پول نیز پیش از این پیش بینی کرده بود کسری بودجه عربستان در سال جاری به 130 میلیارد دلار برسد.

عربستان کسری بودجه خود در سال جاری را 39 میلیارد دلار پیش بینی کرده بود اما صندوق بین المللی پول و دیگر موسسات بین المللی معتقدند رقم واقعی کسری بودجه این کشور بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است.

این کشور که بیش از 93 درصد درآمدش از فروش نفت است در سال 2014، کسری بودجه 5/17میلیارد دلاری را تجربه کرد که دومین کسری بودجه این کشور از سال 2002 تاکنون بوده است.

صندوق بین المللی پول هفته گذشته اعلام کرد که ذخایر هنگفت مالی عربستان روبه کاهش است و در پنج سال آینده به حداقل خود خواهد رسید.

عربستان از ماهها قبل خود را وارد جنگی خانمان سوز و پرهزینه در یمن کرده است و با تشکیل ائتلافی با برخی کشورهای عربی علیه این کشور وارد جنگ شد، این جنگ تاکنون میلیاردها دلار برای این کشور هزینه داشته است؛ عربستان همچنین با حمایت های مالی و سیاسی از گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده در سوریه و عراق در چند سال گذشته، دهها میلیارد دلار به این گروهک ها برای کشتار مردم این دو کشور کمک کرده است.

وزیر نفت عربستان سعودی همچنین در راستای کاهش کسری بودجه این کشور هفته پیش اعلام کرد قصد دارد قیمت انواع سوخت بخصوص بنزین را در داخل کشور افزایش دهد، بنا بر این مردم این کشور که سال ها است به مصرف سوخت ارزان قیمت عادت کرده اند زندگی سختی را تجربه خواهند کرد.

کد خبر 313112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha