چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: به کارگیری واحدهای صنفی در تنظیم بازار کالاهای مختلف به دلیل موقعیت و جایگاه این تشکل‌های غیردولتی در نظام تولید و توزیع موضوعی است که انتظار می‌رفت با ابلاغ سیاست‌‌های اصل 44 قانون‌اساسی و رویکرد وزارت بازرگانی به واگذاری تنظیم بازار به واحدهای صنفی به شکل پررنگ‌تری دنبال شود.

با افزایش نوسان قیمت و عرضه برخی کالاهای مصرفی در فصول پر مصرف سال، اجرای طرح‌های ویژه تنظیم بازار به شکل برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم بهاره یا پاییزه، فروش فوق‌العاده و طرح ضیافت با محوریت واحدهای صنفی و اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی مورد توجه قرار گرفته است.

با این وجود وبا در نظر گرفتن ظرفیت بسیار بالای این واحدها به نظر می‌رسد هنوز تعامل لازم بین دستگاه‌های متولی تنظیم بازار و تشکل‌های صنفی شکل نگرفته و دولت و اصناف از اطمینان متقابل برای اجرای سیاست‌های تنظیم بازار برخوردار نیستند.

نمود عینی این موضوع را می‌توان در اجرای طرح ضیافت و تنظیم بازار مواد پروتئینی مشاهده کرد، در شرایطی که از مدت‌ها پیش رئیس شورای اصناف از انجام مذاکرات و توافق‌های انجام شده با وزارت بازرگانی برای واگذاری تنظیم بازار این کالاها به واحدهای صنفی خبر می‌داد، وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی هیچ موضع مشخصی در زمینه واگذاری وظایف شرکت پشتیبانی امور دام به واحدهای توزیعی که از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای توزیع مواد پروتئینی برخوردار هستند، اتخاذ نکردند.

با این شرایط امسال نیز همانند گذشته تنظیم بازار مواد پروتئینی توسط شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفت و به گفته رئیس مجمع امور توزیعی تهران سازمان دامپزشکی از ارائه مجوز توزیع این محصولات در چارچوب نمایشگا‌ه‌های عرضه مستقیم پاییزه در شرایطی خود‌داری کرد که شرکت پشتیبانی امور دام امکانات لازم برای عرضه حجم زیاد گوشت، مرغ و تخم مرغ ذخیره‌سازی شده نداشته و توزیع این محصولات تنها در نمایشگاه پاییزه حکیمیه نهایی شده بود.

با این روند و نوسانات قیمت و عرضه روزهای گذشته این محصولات به نظر می‌رسد بازهم بهره‌گیری از ظرفیت‌های اصناف به عنوان آخرین راهکار تنظیم بازار مواد پروتینی مورد توجه قرار گرفت.

قاسم نوده فراهانی برخلاف دیدگاه قبلی خود از توزیع گوشت قرمز از روز سه‌شنبه در نمایشگاه‌های ویژه بازگشایی مدارس و ماه رمضان خبرداده و گفت: توزیع گوشت قرمز در این نمایشگاه‌ها با قیمت مصوب با گذشت 5 روز از آغاز به کار این نمایشگاه آغاز و گوشت مرغ نیز با قیمتی زیر قیمت بازار و کمتر از 1850 تومان عرضه می‌شود.

عضو شورای اصناف کشور تاخیر در توزیع این 2 فرآورده را به دلیل صدور نشدن مجوز دامپزشکی برای توزیع گوشت‌های قرمز وارداتی دانست و گفت:قیمت مرغ در بازار باثبات است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

همچنین محمد آزاد، رئیس شورای اصناف کشور از تشکیل شرکت‌های تامین و توزیع کالا توسط اصناف در آینده‌ای نزدیک خبر داده و می‌گوید: اصناف کشور ضمن اعلام آمادگی برای پذیرش مسئولیت تنظیم بازار، خواستار در اختیار گذاشتن ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری از سوی وزارت بازرگانی هستند.

وی می‌افزاید: شورای اصناف کشور پیش شرط در دست گرفتن موضوع تنظیم بازار را در اختیار داشتن این ابزارها می‌داند که در شرایط فعلی این شرط اجرایی نشده و بنابراین اصناف نمی‌تواند تاثیرگذاری چندانی در موضوع تنظیم بازار امسال داشته باشد.

همچنین در استانها ستاد تنظیم بازار تشکیل شده و اصناف نیز عضو رسمی‌این ستادها هستند و شرکت‌های تامین و توزیع کالا نیز تاسیس می‌شود، اما با این حال کار تنظیم بازار 100درصد به اصناف سپرده نشده و برخی ارگانهای زیرمجموعه دولت در امر واردات و ذخیره سازی برخی اقلام فعال شده‌اند.

کد خبر 31299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز