همشهری آنلاین: روسای جمهوری چین و تایوان دقایقی پیش پس از ۶۶ سال مناقشه در سنگاپور با یکدیگر دیدار و پشت درهای بسته گفت وگو کردند.

دیدار تاریخی روسای جمهور چین و تایوان پس از ۶۶ سال در سنگاپور

به گزارش ایرنا، شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ما ئینگ جئو همتای تایوانی پیش از آغاز مذاکرات در هتل شانگری لا سنگاپور مقابل صدها دوربین رسانه ها حضور یافتند و با یکدیدکر دست دادند و سپس به همراه هیات های خود پشت میز مذاکره نشستند.

رئیس جمهور چین این نشست را یک حادثه تاریخی خواند و گفت که دو طرف در روابط خود در یک گذرگاه مهم زمانی قرار دارند.

وی بر ضرورت توسعه مناسبات مردمی چین و تایوان تاکید کرد و گفت: ما باید به خوبی در تاریخ ثبت کنیم که خردمندانه عمل کرده ایم و به جهانیان نیز نشان دهیم خواستار صلح و ثبات منطقه ای و جهانی هستیم.

شی جین پینگ بر تلاش دو طرف برای افزایش همکاری های دوجانبه نیز تاکید کرد.

ما یینگ جئو رییس جمهوری تایوان نیز در آغاز این نشست گفت: آینده از آن دو طرف است و باید برای افزایش تعاملات و همکاری های دو جانبه تلاش شود.

وی با اشاره به اینکه هر دو طرف دارای تاریخ مشترکی هستند، گفت که در دیدار با نخست وزیر سنگاپور تاکید کرده است روابط دو کشور باید افزایش یابد.

رییس جمهوری تایوان بر نقش دو طرف برای ایجاد صلح و نقش تعیین کننده خود در روابط مسالمت آمیز تاکید کرد و گفت: در سال های اخیر همکاری های تایوان و چین در بخش های اقتصادی و تعامل دانشجویان وجود داشته است و ما باید با استفاده از استراتژی عملگرا، برای ایجاد روابط نزدیک تلاش کنیم.

وی عادی شدن روابط بین دو طرف را یک خواست متقابل و همچنین یک خواست جهانی عنوان کرد و با تاکید بر پنج نکته خواستار افزایش روابط در آینده شد.

کاهش تنش های بین دوطرف با تاکید بر اینکه دشمنی خاصی در گذشته وجود نداشته است، افزایش تعاملات و همکاری دو جانبه به نحوی که باعث منتفع شدن دو طرف شود، ایجاد مکانیزم هایی از قبیل خط ویژه ارتباطی به منظور حل برخی مشکلات از جمله نکاتی بودند که رییس جمهوری تایوان به آنها اشاره کرد.

پس از این سخنان مذاکرات دو طرف پشت درهای بسته ادامه یافت و قرار است روسای جمهور چین و تایوان پس از مذاکرات به طور جداگانه با خبرنگاران گفت وگو کنند.

روابط چین و جزیره تایوان از سال 2008 تاکنون روبه افزایش بوده است و دو طرف تلاش دارند میزان روابط خود را در آینده افزایش دهند.

روابط گرم سنگاپور با چین و تایوان و همچنین جمعیت زیاد چینی زبان های سنگاپور از جمله دلایلی است که چین و تایوان، این دولت - شهر کوچک جنوب شرق آسیا را برای دیدار تاریخی خود برگزیدند.

پیش از این دیدار گمانه زنی هایی در مورد هدف رئیس جمهور تایوان برای تقویت حزب خود در انتخابات پیش رو با استفاده از این دیدار تاریخی مطرح شد.

اما رئیس جمهور تایوان صبح امروز هدف از این دیدار را عادی سازی بیشتر روابط میان این جزیره و چین دانست و گفت که دو طرف باید ضمن کاهش خصومت ها، ارتباطات خود را توسعه دهند.

کد خبر 312935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha