همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با رئیس پارلمانی اتحادیه اروپا با اشاره به وجود تنش در منطقه گفت: مساله‌ی سوریه مساله‌ی یک فرد نیست.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی درنشست خبری مشترک با مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا گفت: مساله سوریه بحث فرد نیست بلکه یک طراحی برای ایجاد منطقه عاری از تحرکات تروریست‌هاست. از این رو تقلیل بحران منطقه به فرد اشتباه استراتژیک است.

وی هشدار داد‌: مساله سوریه شروعی برای آغاز بحران در منطقه است.

مارتین شولتز نیز در واکنش به بحران منطقه‌ای گفت: مساله سوریه را نباید به اسد مختصر کرد بلکه همه گروهها باید بتوانند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.

شولتز گفت: در یک دیالوگ ملی در سوریه می‌توان به راه حل رسید اما باید همه کسانی که به عنوان جنایتکار جنگی در سوریه عمل کرده‌اند محاکمه شوند. مثلا باید به رفتار حکومت که سر ملت خود بمب می‌ریزد نیز رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: مساله‌ی سوریه را نباید به اسد مختصر کرد بلکه همه گروههای سوریه باید بتوانند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.

لاریجانی همچنین درخصوص وضعیت منطقه‌ به ویژه بحران سوریه و یمن و راههای تقویت همکاری های اقتصادی بین ایران و اتحادیه‌ی اروپا سخن گفت.

وی با بیان اینکه با نگاه دقیق به وضعیت منطقه شاهد رشد مرتب تروریسم هستیم گفت: تروریسم در کشورهای سوریه و یمن و لیبی و افغانستان وعراق مشکلات را افزایش داده است اگر اصرار بر پایداری نظم بر کشور سوریه وجود دارد باید با این جریان مخرب برخورد شود.

وی با بیان اینکه هزاران نفر از آمریکا و کشورهای اروپایی به داعش پیوسته‌اند افزود: این اتفاق برای کشورهای غربی به معضل بزرگی تبدیل شده است .

رئیس مجلس شورای اسلامی رفع بحران در سوریه و یمن را منوط به ایجاد ساختار دموکراتیک در این دو کشور دانست و افزود:‌چه در سوریه و چه دریمن قائل به ساختار دموکراتیک هستیم، بنابراین مبارزه با تروریسم باید جدی گرفته شود و اصلاحات سیاسی بر اساس رای مردم انجام شود، نه این که چند نفر بنشینند و برای آینده یمن وسوریه تصمیم‌گیری کنند.

وی درعین حال حضور کشورهای ثالث را موجب تقویت کمک به حل بحران در سوریه دانست و در عین حال متذکر شد: این کمک‌کنندگی نباید جایگزین مردم سوریه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به جزییات دیدارش با رئیس پارلمان اروپا گفت: ایران و اروپا سابقه‌ی تاریخی طولانی در زمینه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های اقتصادی دارند، همین زمینه مناسبی است تا پس از مذاکراتی که بین ایران و 1+5 در خصوص مسائل هسته‌ای انجام گرفت ، همکاری‌هایمان را گسترش دهیم. علاوه بر این در مساله‌ی منطقه‌ای نیز رایزنی‌های ایران و اروپا لازم است.

لاریجانی با تاکید براین که در دیدار امروز در خصوص راههای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا صحبت کردیم افزود:‌در این نشست همچنین در خصوص مسائل مهم منطقه به ویژه تروریسم و سایر بحران‌های منطقه‌ای گفت و گوهای سازنده‌ای داشتیم. بنده نقش اروپا را در حل و فصل‌های این مسائل مثبت ارزیابی می‌کنم. پارلمان اروپا جایگاه موثری در اتحادیه اروپا دارد و شخص آقای شولتز به عنوان سیاست‌مدار برجسته و مهم از نزدیک این مسائل را با ایران موردبحث و تبادل نظر قرار دادند.

وی ادامه داد: هر چند سفر رئیس پارلمان اروپا به ایران کوتاه است اما تلاش می‌کنیم در این فرصت محدود مذاکرات متعددی با مسئولان ایران داشته باشند تا دستاوردهای قابل توجهی بین ایران و اتحادیه اروپا حاصل شود.

  • رئیس پارلمان اروپا: موضوع سوریه را نباید به اسد مختصر کرد

رئیس پارلمان اروپا نیز در این نشست مشترک با رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران سوریه گفت: در یک دیالوگ ملی در سوریه می‌توان به راه حل رسید. البته باید به همه‌ی اموری که جنایت جنگی گفته می‌شود پاسخ داده شود مثلا باید به رفتار حکومتی که سر ملت خود بمب می‌ریزد رسیدگی شود.

شولز گفت: به باور بنده آینده‌ی بلند مدتی برای اسد وجود ندارد ولی زمان حال برای وی وجود دارد و این دو مساله باید با هم دیده شود.

وی ادامه داد: حق تعیین سرنوشت توسط هر ملتی پذیرفته شده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در سوریه نیز باید انتخابات آزاد برگزار شد و مردم آینده خود را تعیین کنند.

به گفته‌ی شولتز، ایران ، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا و عربستان می‌توانند به حل بحران سوریه کمک کنند.

شولتز متذکر شد: مساله سوریه نباید به اسد مختصر شود بلکه همه گروههای سوری باید بتوانند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جزییات گفت‌وگوهایش با لاریجانی گفت: نقش پارلمان اروپا در گسترش روابط با جمهوری اسلامی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

وی با اشاره به طولانی شدن زمان مذاکراتش با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علت طولانی شدن مذاکراتمان این بود تا چیزی جا نیفتد. ایران و اتحادیه اروپا در مرحله‌ی تعیین کننده‌ای در روابط بینابینی قرار دارند.

وی با اشاره به مذاکرات 1+5 با ایران گفت: 14 اکتبر سال جاری مرحله قبول معاهده بود و پس از آن بحث‌های داغ و هیجان انگیز مجلس ایران را داشتیم. در مرحله تعیین کننده‌ای در روابط ایران و اتحادیه اروپا قرار داریم و اکنون در مرحله اجرای معاهده هستیم.

رئیس پارلمان اروپا ادامه داد: در پایان این معاهده شاهد باز شدن مسیرها برای همکاری‌های مشترک اقتصادی خواهیم بود. از این رو باید از این موقعیت استفاده بهینه کرد و به نتایج مطلوب این معاهده امیدوار باشیم.

شولتز با اشاره به دیگر مسائل مورد علاقه دو طرف گفت: بر این باورم که هم ایران و هم اتحادیه اروپا دارای علائق مشترکی هستند که باید درباره‌ی آنها صحبت کنند. از جمله این علائق ثبات در منطقه و اوضاع سوریه است. ما نیز در گفت و گوهایمان به صورت مفصل در این باره صحبت کرده‌ایم.

وی تاکید کرد‌: نقش ایران در موضوع سوریه تعیین کننده است و بنده برای تبادل نظر سازنده با آقای لاریجانی تشکر می‌کنم.

وی با استقبال از حضور ایران در نشست وین برای حل بحران سوریه گفت: بنده از حضور ایران در این نشست تشکرمی‌کنم و امیدوارم در نشست آینده بتوانیم به راه حل اجرایی برسیم. البته این مساله‌ در گرو تحرکات لازم همه طرفها ، چه ایران و چه اتحادیه اروپا است.

شولتز نقش لاریجانی در نزدیک‌تر شدن مواضع ایران و اتحادیه اروپا را مهم توصیف کرد و افزود: دهه‌های اخیر ما را به یکدیگر نزدیک نکرد بلکه از یکدیگر دورتر شدیم اما امروز فرصت نزدیکی به یکدیگر را داریم و آقای لاریجانی سهم مهمی را در این نزدیکی ایفا کرده است.

کد خبر 312922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha