همشهری آنلاین: یک گزارش جدید بیانگر آن است که مقالات جدیدی که وعده تولید داروهای جدید «راهگشا» و «دگرگون‌کننده» برای درمان سرطان را می‌دهند، ممکن است به‌طور نامسئولانه‌ای امیدی دروغین به بیماران مستأصل بدهند.

hype

به گزارش سی‌بی‌اس این پژوهشگران با جستجو بر روی گوگل درباره اخبار فقط در پنج روز در ماه ژوئن گذشته 94 مقاله را یافتند که به‌طور اغراق‌آمیزی 36 داروی متفاوت ضد سرطان را ستوده بودند.

نتایج این بررسی نشان داد که متأسفانه نیمی از این داروهای «شگفت‌انگیز» هنوز به‌وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید نشده بودند و 14 درصدشان هرگز بر روی انسان‌ها آزمایش نشده بودند.

دکتر پراساد، متخصص سرطان در دانشگاه علم و بهداشت آرگون و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «درواقع نتیجه نهایی سردرگم شدن افراد است.»

پراساد گفت: «ما دریافتیم که توصیفاتی مبالغه‌آمیز یا اغراق‌شده از داروهای ضد سرطان چه این داروها تأییدشده باشند، چه نه، چه این داروها روی انسان‌ها آزمایش شده باشند، چه نه، چه میزان بقای بیماران را افزایش دهند، انجام می‌شوند.»

نتایج این بررسی‌ها در در ژورنال جاما انکولوژی منتشر شده است.

 دکتر لیدا شاپیرا، معاون مسئول ارشد پزشکی در جامعه سرطان آمریکا دراین‌باره گفت، این گرایش جدید نیست. او گفت، سال‌هاست که «نگران پدیده‌ای هستم که آن را وعده و جنجال می‌نامم، به این معنا که نقل‌قول‌های در گزارش‌های رسانه‌ای منتشر می‌شود که وعده‌هایی مبالغه‌آمیز درباره درمان‌های سرطان می‌دهند.»

لیچفیلد گفت، پیشرفت‌های پزشکی واقعاً مهمی در سال‌های اخیر رخ داده است، ازجمله درمان‌های هدفگیری‌شده جدید و نیز داروهای ایمنی‌درمانی که دستگاه ایمنی بدن را به کشتن سلول‌های سرطانی وا می‌دارند.

اما به گفته دکتر لوئیس پاترز، رئیس بخش پرتوتابی در سازمان بهداشتی نورث شور- ال‌آی جی علم روندی آهسته و به‌تدریج افزاینده دارد و خبرنگاران و پژوهشگران گاهی یک گام منفرد کوچک را به‌عنوان جهشی بزرگ به جلو توصیف می‌کنند

کد خبر 312853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha