همشهری آنلاین: استراتژی درمانی جدیدی که برای مقابله با سرطان ارائه شده از نظر دانشمندان می‌تواند روند درمان این بیماری را متحول ساخته و بیماران را از دردسرهای عوارض جانبی شدیدی شیمی‌درمانی برهاند.

براساس گزارش گاردين، شيمي‌درماني و ديگر درمان‌هاي سرطان بي‌رحمانه هستند، عوارض جانبي آنها شديد بوده و در بسياري از موارد به واسطه ريزش موها و خونريزي‌هاي داخلي،‌ تهوع شديد و مضمن مي‌توانند منجر به مرگ بيمار شوند.

اما هفته گذشته سازمان دارو و غذاي آمريكا براي اولين بار دارويي را به تاييد رساند كه مي‌تواند هوشمندانه سلول‌هاي سرطاني را هدف گرفته و سلول‌هاي سالم بدن را ره حال خود رها كند و همزمان با تحريك سيستم ايمني بدن، اين سيستم را عليه سلول‌هاي سرطاني مي‌شوراند. اين درمان كه T-VEC نام دارد و با برند Imlygic به فروش خواهد رسيد، درحقيقت ويروسي بهبود يافته‌است كه مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني را شكار كند.

اين دارو به واسطه تزريق مستقيم اين ويروس بهبود يافته به درون تومور سرطاني، به ويژه تومورهاي پوستي عمل مي‌كند. Imlygic توسط شركت زيست‌فناوري BioVex ساخته شده‌است. كد ژنتيكي ويروس به كار گرفته شده در اين دارو به گونه‌اي بهبود يافته كه اين ويروس تنها قادر به نابود كردن سلول‌هاي سرطاني خواهد‌بود.

ويروس‌هاي شكارچي سرطان از مدتها قبيل به عنوان منبعي بالقوه براي درمان سرطان مورد توجه قرار داشتند كه برخلاف درمان‌هاي رايج سرطاني كه در كنار سلول‌هاي سرطاني سلول‌هاي سالم را نيز نابود مي‌كنند، ويروس‌ها تنها سلول‌هاي سرطاني را هدف گرفته و عوارض جانبي آن در حد عوارض دو روز آنفلوآنزا خواهد بود.

Imlygic داراي دو حالت درماني است، حمله مستقيم به سلول‌هاي سرطاني و تحريك سيستم ايمني بدن براي حمله به سلول‌هاي مخرب پس از رديابي حضور اين سلول‌ها در بدن. به گفته دانشمندان،‌ويروس‌ها آخرين منبع بكر طبيعت هستند كه در اين دارو مورد استفاده قرار گرفته‌اند. استفاده از داروي Imlygic در دوره آزمايش‌هاي باليني نتايج چندان قابل توجهي نداشته و توانسته ميانگين طول عمر افراد مبتلا را كمتر از پنج ماه افزايش دهد. با اين‌همه اين دارو در برخي از آزمايش‌هايي كه روي موش‌ها انجام گرفته‌اند توانسته تومورهاي بسيار بزرگ را به كلي نابود كند.

همچنين به نظر مي‌آيد اين دارو باعث هشياري سيستم ايمني بدن در برابر تمامي تومورهاي سرطاني موجود در بدن مي‌شود،‌حتي آنهايي كه دارو دريافت نكرده‌اند. در يكي از دوره‌هاي آزمايشي انساني اين دارو توانسته‌است سرطان خون غيرقابل درمان بيماري به نام استيسي ارهولتز را تقريبا بدون عوارض جانبي و پس از 36 ساعت از زمان دريافت دارو، ناپديد سازد. با اين همه موفقيت‌هاي درمان فردي در توليد داروهايي كه مصرف كلان دارند بدون وجود اطلاعات معتبري كه از آزمايش‌هاي قابل تكرار باليني به دست آمده‌اند، معياري قابل اتكا به شمار نمي‌رود. با اين‌همه محققان اميدوارند داروي جديد قدمي به سوي تحول روند درمان سرطان باشد.

کد خبر 312598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha