دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: احتمالاً همیشه شنیده یا خوانده‌اید که آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن ما مفید هستند. اما این آنتی‌اکسیدان‌ها چه بوده و در بدن چه می‌کنند؟

آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات طبیعی هستند که رادیکال‌های آزاد را به دام می‌اندازند و به این ترتیب آسیب‌های ناشی از آن‌ها را متوقف کرده و یا محدود مي‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌های بدن ما آسیب زده و عامل اصلی پیری زودهنگام آن‌ها هستند. در عوض آنتی‌اکسیدان‌ها یا همان ترکیبات مفید موجود در میوه‌ها و سبزی‌جات ترکیباتی هستند که از آسیب‌های وارده به سلول‌ها پیشگیری می‌کنند و از آسیب‌های ناشی از اکسایش آن‌ها جلوگیری می‌کنند. خوشبختانه مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هستند.

در این مطلب می‌خواهیم میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان و مؤثرترین آن ها را معرفی کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

میوه‌جات

  • سبزیجات سبز تیره سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند

کاهو، تره فرنگی، کلم‌ها و غیره. این سبزیجات منبع آنتی‌اکسیدان است. کافی است یک تا دو نمونه از این سبزیجات را در وعده‌های غذایی تان نوش جان کنید و سفره‌تان را به سالاد مزین کنید تا آنتی‌اکسیدان خوبی عایدتان شود. از همین امروز در حین خرید حتماً سبزیجات سبز انتخاب اولتان باشد. کلم برگ، بروکلی و تره فرنگی حاوی ترکیبات مغذی مانند ویتامین‌های A،C،E و کلسیم هستند که با سرطان مقابله می کنند.

  • سیب‌زمینی شیرین را دریابید

سیب‌زمینی شیرین مغذی‌تر از سیب زمینی‌های معمولی است. این نوع سیب‌زمینی سرشار از کلسیم و حاوی میزان زیادی ویتامین A می‌باشد. حتماً می‌دانید که ویتامین A نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. علاوه سیب‌زمینی شیرین، هویج نیز یکی دیگر از سبزیجات سرشار از این ویتامین است.

  • بفرمایید میوه‌های قرمز ریزه میزه

توت‌ها، آبنبات‌هایی هستند که مادر طبیعت به ما داده تا سالم‌تر بمانیم. خوردن این میوه‌های کوچک ساده است. توت‌ها و میوه‌های ریز با آن قد و قواره ی کوچکشان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند که به نام اسیدالاژیک شناخته می‌شوند. در بین این میوه‌ها توت فرنگی و تمشک و شاه توت طرفداران بیشماری دارند. اسیدالاژیک بدن را در برابر عوامل مهاجم محیطی و مواد غذایی سرطان‌زا محافظت می‌کند. زغال اخته نیز جزو بهترین میوه‌های ریز است که کلیه‌ها و مثانه را به خوبی پاکسازی می‌کند. توصیه می‌کنیم شما هم با مصرف این میوه‌های نقلی بدنتان را در برابر رادیکال‌های آزاد بیمه کنید.

  • قره قاط یا سیاه گیله

قره قاط نیز از جمله میوه‌های کوچکی است که گنجینه‌ی مواد مغذی محسوب می‌شود. این میوه باعث کاهش التهاب و پیشگیری از تخریب سلول‌ها می شود. این میوه‌های ارغوانی تیره رنگ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. قره قاط‌ ها همچنین حاوی ترکیباتی هستند که با عوامل و عناصر خارجی سرطان زا مقابله می‌کنند. این ترکیبات در برابر رادیکال‌های آزاد ایستاده و مانع از آسیب آن‌ها به سلول‌های سالم بدن می‌شوند.

  • انگور: میوه ای از بهشت

انگورها جزو بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند. این میوه‌های بهشتی حاوی ترکیباتی هستند که برای مقابله با سرطان فوق العاده بوده و به پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. هر چه رنگ انگور تیره تر باشد مانند انگور قرمز و انگور سیاه، میزان مواد مغذی و ترکیبات آنتی اکسیدانی آن‌ها نیز بیشتر است. در واقع انگورهای تیره به مراتب مغذی‌تر از انگورهای سفید هستند. انگورها سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هایی مانند سلنیوم و ویتامین C هستند.

  • گردو و دوستانش: چربی‌های خوب، دوست سلامتی

آجیل‌ها حاوی ترکیبات مفید آنتی‌اکسیدانی هستند. البته گردو و رفقای مغذی‌اش حاوی پروتئین، ویتامین‌ها و امگا 3‌های معروف نیز هستند. این مواد غذایی باعث بهبود عملکرد ذهنی می‌شوند و به این ترتیب آلزایمر را از شما دور می‌کنند. باید بدانید که بیشترین خاصیت آجیل‌ها این است که خواص ضدالتهابی طبیعی دارند. چون سرشار از ویتامین E هستند. البته مردم از مصرف گردو و آجیل‌ها به بهانه ی چرب بودن آن‌ها خودداری می‌کنند اما باید بگوییم که مصرف به اندازه‌ی آجیل‌ها نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه برای بدن لازم است.

آجیل

  • انار: دانه دانه سلامتی

یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هایی که انسان مصرف کرده انار است. انار یک گنجینه از یاقوت‌هایی است که سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی هستند. به عقیده‌ی متخصصان فقط یک عدد انار نیمی از نیاز روزانه ی ما به ویتامین C و پانتوتنیک اسید (B5) را تأمین می‌کند. این مواد مغذی از بروز کرامپ‌های عضلانی و حالت مقاومت سلول‌ها به انسولین پیشگیری می‌کنند.

کد خبر 312330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha