چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور آمریکا قصد دارد به توصیه فرمانده نظامیان این کشور در عراق عمل کرده و بخشی از نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند.

شبکه خبری دویچه وله از واشنگتن گزارش داد، آن گونه که محافل دولتی در واشنگتن می‌گویند، جورج بوش پیشنهاد دیوید پترائوس، فرمانده ارشد آمریکا در عراق را خواهد پذیرفت.

کاخ سفید اعلام کرد، بوش راهبرد آینده خود درباره عراق را در سخنرانی پنجشنبه 13 سپتامبر، 22 شهریور، برای مردم آمریکا بازگو می‌کند.

ژنرال پترائوس توصیه کرده است که تا اواسط سال 2008 میلادی 30 هزار نفر از قوای آمریکا کاسته شود. پس از عقب‌نشینی این تعداد، در عراق حدود 130 هزار سرباز آمریکایی مستقر خواهند بود که دقیقا به اندازه همان تعداد نیرویی است که ابتدای سال جاری آمریکا در این کشور داشت.

منتقدان اصلی این طرح، دموکرات‌ها هستند که خروج سریع‌تری را از عراق خواستارند. پترائوس اعلام کرد صرف‌نظر از هر تغییر و تحولی که در اوضاع امنیتی عراق ایجاد شود،آمریکا  برای حفظ نیروهای کمکی خود در عراق در سال آینده میلادی با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود.

آمریکا نیروهای کمکی خود را اوایل سال 2007 میلادی بر اساس طرح بوش برای تقویت اوضاع امنیتی عراق به این کشور اعزام کرد.

مسئول بلندپایه نظامی آمریکا در عراق در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد به بوش پیشنهاد کرده است نیروهای کمکی که به عراق اعزام شده اند تا تابستان سال 2008 به آمریکا بازگرداند.

پترائوس در توضیح اوضاع امنیتی عراق اعلام کرد، بخش عمده‌ای از اهداف نظامی مورد نظر آمریکا در اعزام نیروهای کمکی به عراق حاصل شده است و شرایط امنیتی در این کشور جنگ‌زده تا اندازه زیادی بهبود یافته است.

بنابراین به گفته این مسئول نظامی آمریکا اولین مرحله از خروج نظامیان آمریکایی از عراق می‌تواند پیش از پایان سال جاری میلادی صورت گیرد و پس از آن نیز به تدریج شمار بیشتری از نیروها از عراق خارج شوند تا سر انجام در اواسط ژوئیه آینده، شمار نظامیان آمریکایی مستقر در این کشور به 130 هزار سرباز کاهش یابد.

پترائوس مدعی است در حال حاضر روند کلی تغییر و تحولات در عراق به ویژه در مقایسه با اوضاع داخلی این کشور در اواخر سال 2006 و اوایل سال 2007 که خشونت‌های فرقه‌ای به اوج خود رسید، امیدوارکننده است، هرچند پیشرفت در مناطق مختلف عراق یکسان نیست.

به اعتقاد اکثر کارشناسان و تحلیلگران چشم انداز خروج نظامیان آمریکایی از عراق که پترائوس از آن سخن به میان آورده، به هیچ وجه غافلگیر کننده نیست، چرا که آمریکا بدون تمدید دوره ماموریت چرخشی نیروهای خود در عراق که 15 ماه تعیین شده است، قادر نخواهد بود نیرویی بالغ بر 160 هزار سرباز را فراتر از ماه اوت سال 2008 در عراق حفظ کند.

در همین حال، رقبای دموکرات دولت بوش که اکنون اکثریت را در  مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به دست گرفته‌اند، تلاش می‌کنند با استفاده از نارضایتی افکار عمومی آمریکا از سیاست‌های کاخ سفید در عراق، اهرم‌های فشار جدیدی  پیدا کنند و با استفاده از آنها رئیس جمهور آمریکا را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند تا بلکه وی به پایان دادن به جنگ و حضور نظامیان آمریکایی در عراق متقاعد شود.

 این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا پیش از این طرح‌های دموکرات‌ها را برای خروج از عراق وتو کرده و عقیم گذاشته است.

براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در آمریکا، اکثریت مردم این کشور عملیات نظامی این کشور در عراق را شکست خورده می‌دانند و معتقدند که طرح بوش مبنی بر افزایش نظامیان در عراق در بهبود اوضاع امنیتی این کشور موثر نبوده است.

کد خبر 31227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز