همشهری آنلاین: هیچ یک از نمونه‌های مالچ‌های تولید شده در کشور در تست‌های میدانی موفق به دریافت تاییدیه‌های علمی نشدند و تاکنون هر مالچی که در مرحله تست‌های صحرایی مورد ارزیابی قرار گرفته‌، پس از دو تا چهار ماه در عملیات میدانی از بین رفته‌ است.

هیچ یک از مالچ‌های تولید شده از خط تاییدیه علمی عبور نکردن

به گزارش ايسنا، هیچ یک از نمونه‌های مالچ‌های تولید شده در کشور در تست‌های میدانی موفق به دریافت تاییدیه‌های علمی نشدند و تاکنون هر مالچی که در مرحله تست‌های صحرایی مورد ارزیابی قرار گرفته‌، پس از دو تا چهار ماه در عملیات میدانی از بین رفته‌ است.

دکتر ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به فعالیت برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات تثبیت خاک و کاهش ریزگردها، افزود: طرح مسأله ریزگردها باعث شده تا در سال‌های اخیر شرکت‌های متعددی به سمت تولیداتی در زمینه تثبیت خاک روی آوردند و این در حالیست که عملا مرجعی برای تایید این محصولات در کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در سال 94 هیچ یک از مالچ‌های تولید شده که توسط شرکت‌ها عرضه شده‌اند، مورد تایید علمی قرار نگرفته‌اند؛ به همین دلیل کمیته‌ای تحت عنوان "ارتباط با صنعت" در ستاد مقابله با ریزگردها متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط ایجاد شد تا شرایطی را برای ارزیابی این محصولات فراهم کنیم.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر این که از محصولات شرکت‌های دانش بنیان تولید شده در این حوزه استقبال می‌شود، خاطر نشان کرد: این شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را همراه با اطلاعات و توضیحات کامل به ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ارسال کنند و ستاد،‌ این محصولات را در کمیته‌های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی با بیان این که ممکن است هزینه‌های این بررسی از شرکت‌ها اخذ شود، اظهار کرد: در مورد مالچ‌های زیستی که برای تثبیت خاک استفاده می‌شوند، لازم است که ملاحظات زیست محیطی، میزان آلودگی آنها و اثرات آن بر روی سلامت مردم مورد بررسی قرار گیرند و پس از آن تست‌های کارایی چون میزان نفوذپذیری و عدم اثرات منفی برای کشت و رشد گیاهان انجام خواهد شد.

شعاعی اضافه کرد: مالچ‌ها پس از گذراندن این تست‌ها باید مراحل تست میدانی را بگذرانند تا میزان دوام آن‌ها را در صحرا مورد بررسی قرار دهیم.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار خاطر نشان کرد: تاکنون هر مالچی که در مرحله تست‌های صحرایی مورد ارزیابی قرار گرفته‌، پس از دو تا چهار ماه در عملیات میدانی از بین رفته‌ است.

شعاعی به مشکلات مالچ‌های تولید شده اشاره و خاطر نشان کرد: محققان کشور توانستند مالچ معدنی تولید کنند ولی تست‌های میدانی نشان داد پاشش این مالچ موجب تثبیت خاک شده ولی از سوی دیگر خشک شدن گیاهان را نیز به دنبال داشته است. علاوه بر آن در مالچ پلیمری نیز زمان ماندگاری در خاک افزایش یافته ولی مانع رشد گیاهان شده است.

وی با اشاره به مالچ‌های بیوپلیمری تولید شده در کشور نیز گفت: مالچ بیوپلیمری در رشد گیاهان و تثبیت خاک موثر بودند ولی پس از سه ماه از بین رفته‌اند.

شعاعی خاطر نشان کرد:‌ ما تلاش داریم در این کمیته با نگاه علمی، شرکت‌های دانش بنیان را به تدریج به سمت رفع اشکالات محصولات خود هدایت کنیم تا در سال‌های آینده محصولاتی متناسب با نیازهای کشور برای تثبیت خاک تولید شود.

وی همچنین به وضعیت ماسک‌های تولید شده در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: تاکنون یک شرکت در اصفهان اقدام به تولید ماسک کرده که مانع از ورود ذرات معلق تا PM10 است که کارایی خوبی دارد ضمن آن که هلال احمر نیز اقدام به تولید و توزیع ماسک‌هایی کرده که دارای کیفیت مناسبی است و در حال مذاکره با تولیدکنندگان هستیم.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: ما وظیفه داریم با ایجاد زمینه‌های مناسب، تولید کنندگان را به سمت تولید محصولات متناسب با نیازهای کشور هدایت کنیم.

کد خبر 312233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha