مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سرعت ابتلا به سرطان در کشور سریع و میزان بروز آن ۱۴۰در ۱۰۰هزار نفر است که در مردان و زنان اندکی متفاوت است.

سرطان

دكتر محمداسماعيل اكبري با بيان اينكه رشد سرطان در كشور سريع است، ميانگين رشد آن را در بعضي از سرطان‌ها 4.5و در برخي تا 6درصد اعلام كرد و افزود: 10هزار مورد سرطان پستان در سال داريم كه حدود 25درصد از آن منجر به مرگ مي‌شود. 75درصد از مبتلايان به آن نيزحداقل شانس 5سال زندگي را دارند كه با توجه به اين آمار در 15سال آينده اين سرعت، گرفتاري‌ بزرگي مي‌شود و نگران‌كننده است. رئيس انجمن سرطان ايران، همچنين ابتلا به سرطان را سومين عامل مرگ‌ومير در ايران دانست و گفت: متأسفانه ميزان مرگ‌ومير كودكان مبتلا به سرطان در ايران بيشتر است به همين سبب بايد كاري كنيم تا اين اتفاق براي بيماران كودك ما كمتر رخ بدهد. وي در ادامه با اشاره به آمار 2.8درصدي سرطان در كودكان گفت: ما در مورد مراقبت از كودكان سرطاني خيلي عقب بوديم البته بهتر شده‌ايم و جا دارد كه بيشتر روي آن كار كنيم.

  • احتمال افزايش 70درصدي سرطان

پيش‌تر يعني در بهمن‌ماه سال گذشته نيزدكتر هاشمي وزير بهداشت در مورد ميزان مبتلايان به سرطان در كشور گفته بود كه سالانه در كشور 90هزار نفر مبتلا به سرطان داريم كه طي 15سال آينده اين ميزان 70درصد افزايش مي‌يابد. البته درست است كه چيزي به نام سونامي سرطان نداريم. اما عوامل بروز سرطان در ايران وجود دارد و حتي برخي از عوامل در ايران بيش از ساير مناطق هستند.

  • هيچ حمايتي و تسكيني در زمينه سرطان نيست

در اين زمينه نيز دكتر اكبري با انتقاد از عدم‌حمايت از بيماران سرطاني گفت: ما درمراقبت از سرطان 2بحث تشخيص و درمان را داريم كه در اين دو، چيزي از دنيا كم نداريم. اما بحث حمايتي و تسكيني صد در‌صد فراموش شده است.همچنين هيچ بخشي را نداريم كه بحث حمايتي و تسكيني را برعهده گيرد. البته در اين زمينه آيين‌نامه‌اي سال‌ها پيش به تصويب رسيده، اما هنوز اجرايي نشده است.

وي درباره غربالگري انواع سرطان در كشور نيز گفت: غربالگري فقط بايد براي گروه تعريف شده جمعيتي انجام شود و اين امر حتما حاكميتي است، بايد تا آخر خط انجام شود و هدف آن مراقبت از سرطان باشد. حتما بايد ثبت شود و براساس پروتكل باشد نه سليقه‌اي. با اين ملاحظات هنوز شرايط غربالگري سرطان پستان و دهانه رحم در كشور مهيا نيست. همچنين ما 18ميليارد تومان پول دولتي مي‌خواهيم كه فقط غربالگري ماموگرافي را راه بيندازيم. آن هم به شرطي كه تمام دستگاه‌ها و متخصصان خوب كار كنند و شرايط آن همه‌جا در دسترس باشد.

  • 70درصد ابتلا به سرطان، مولفه سن است

اما موارد ديگري چون پيرشدن جمعيت ايران از جانب رئيس مركز تحقيقات سرطان كشور به‌عنوان عامل شيوع اين بيماري مطرح شده است. وي گفت: 70درصد ابتلا به سرطان، مولفه سن است و متأسفانه هم‌اكنون ما در ايران به سمت اين مولفه يعني مسن شدن جمعيت كشور در حال حركت هستيم. در اوايل انقلاب اميد به زندگي 56سال بود و در حال حاضراين عدد حدود 74سال است كه اين فاصله شرايط را براي ابتلا به سرطان ايجاد كرده است. ضمن اينكه نرخ جمعيت بالاي 60سال در ايران 8.5درصد است كه به محض اينكه به بالاي 10درصد برسيم، يعني پير شده‌ايم. رئيس انجمن سرطان ايران درباره آمار سرطان‌هاي مختلف نيز گفت: بيماران مبتلا به سرطان پوست با 12درصد، سرطان پستان با 11درصد، سرطان معده با 9درصد و كولوركتال با 8درصد بيشترين ميزان از بيماران سرطاني كشور را تشكيل مي‌دهند.

  • سوسيس و كالباس خط اول ايجاد سرطان

يكي از عوامل خطر ابتلا به سرطان پروتئين و چربي حيواني مانده مانند سوسيس و كالباس است و سازمان بهداشت جهاني اين ماده را خط اول ايجاد سرطان اعلام كرده است. اين سازمان گوشت فرآوري شده را در كنار تنباكو و آزبست در زمره مواد «سرطان‌زا براي بشر» طبقه بندي كرده است، زيرا «شواهد كافي» در مورد ارتباط مصرف اين مواد با ابتلا به سرطان وجود دارد.

  • زنان ما در حال قلياني‌شدن هستند

هم اكنون در جامعه ما 16درصد زنان مبتلا به سرطان پستان سيگار و قليان مي‌كشند يعني به‌طور كلي 7 .3 درصد زنان ايراني سيگار مي‌كشند. اين در حالي است كه زماني‌كه نخستين تحقيق درباره مصرف دخانيات در كشور انجام شد، 2 .1 درصد زنان سيگار مي‌كشيدند كه در طول 10تا 12سال اين روند 3برابر شد.

کد خبر 312168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha