مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان در پژوهشی جدید دریافته‌اند قارچ‌ها از قابلیتی منحصر‌به‌فرد برخوردارند و می‌توانند به بارش بارانی که برای ادامه حیات به آن نیاز دارند،‌کمک کنند.

قارچ

براساس گزارش ديسكاوري، محققان موفق به شناسايي سيستم ناشناخته‌اي در قارچ‌ها شده‌اند كه به واسطه آن قارچ‌ها موجب باروري ابرها شده و  به بارش باران كمك مي‌كنند. قارچ‌ها هاگهايشان را در اتمسفر رها كرده و هاگ‌ها منجر به ايجاد رطوبتي مي‌شوند كه در نهايت منجر به بارش باران خواهد شد.

به گفته محققان هاگ‌ها زماني كه در هوا رها مي‌شوند، به ذرات معلق در هوا مشابه نمك و غبار تبديل شده  و مي‌توانند عملكردي هسته متراكم‌كننده رطوبت هوا داشته‌باشند،‌سطوحي كه بخار آب روي آنها متراكم شده و به تدريج به باران تبديل مي‌شود. محققان دانشگاه ميامي توانسته‌اند فرايند بزرگتر شدن قطرات بخار آب را با متراكم‌تر شدن روي سطح هاگ قارچ‌ها به خوبي مشاهده كنند. فرايندي كه در طبيعت مشابهي ندارد و مي‌تواند بر الگوي آب و هوايي در سرتاسر جهان،‌به ويژه در جنگل‌هاي گرمسيري مملو از قارچ در آمازون اثرگذار باشد.

يك قارچ مي‌تواند در ثانيه 30 هزار هاگ را با سرعت 6.5 كيلومتر بر ساعت به اطراف پراكنده سازد و تخمين زده مي‌شود قارچ‌ها سالانه 50 ميليون تن هاگ در اتمسفر رها مي‌كنند.

محققان با بهره بردن از يك ميكروسكوپ الكتروني توانستند فرايند وصل شدن ذرات آب در هواي مرطوب به هاگ‌ها و شكل‌گيري ذرات ايجاد كننده ابر را مشاهده كنند. محققان مي‌گويند 16 هزار گونه قارچ مي‌توانند اين كار را انجام دهند،‌از اين رو به نظر مي‌آيد قارچ‌ها كه از فراواني بالايي برخوردارند مي‌توانند بر روند شكل‌گيري ابرها تاثيري غيرقابل انكار داشته‌باشند.

کد خبر 312093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha