مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه سال پیش زمانی که سیاره‌ای شبه‌زمینی در نزدیک‌ترین سیستم ستاره‌ای به زمین کشف شد،‌دانشمندان بسیار هیجان‌زده شدند و پیشنهاد دادند همه مطالعات را رها کرده و تنها بر فرستادن کاوشگری به این سیاره تمرکز کنند.

سیاره

براساس گزارش فاكس‌نيوز، اكنون پس از گذشت سه‌سال آن شور و شوق كاملا از بين رفته‌است و حتي بيهوده به نظر مي‌آيد، زيرا دانشمندان به اين نتيجه رسيدند سياره كشف شده كه آلفا قنطروس Bb نام داشت،‌اصلا وجود ندارد.

اخترشناسان، از جمله گروه كاشف اين سياره، اعلام كردند اطلاعاتي كه از تغييرات جزئي در شدت نور در سيستم ستاره‌اي اين سياره در دست بود در حقيقت سيگنال‌هايي واهي بوده‌اند كه به واسطه تكنيك خاص مورد استفاده براي اندازه‌گيري نور ستارگان ايجاد شده‌بودند.

شيوه رديابي اين سياره براي شناسايي صد‌ها سياره ديگر نيز مورد استفاده قرار گرفته‌است،‌اما بيشتر آن سياره‌ها بسيار بزرگ بوده و از اين رو رديابي آنها نسبت به سياره Bb آسانتر بوده‌است. محققان مي‌گويند حتي اگر وجود اين سياره به تاييد مي‌رسيد نيز فاصله‌ آن تا ستاره ميزبانش به اندازه‌اي كم بود كه امكان شكل‌گيري حيات در آن وجود نداشت.

سيستم ستاره‌اي سه‌گانه آلفا قنطروس كه در فاصله 4.3 سال نوري قرار گرفته‌است مي‌تواند ميزبان سياره‌هايي ديگر باشد كه هنوز رديابي نشده‌اند اما تا آن زمان سياره گيليس 15Ab سال نوري قرار گرفته‌است نزديك‌ترين سياره فراخورشيدي به زمين محسوب مي‌شود.

کد خبر 312071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha