همشهری آنلاین: شماری از اعضای گروه‌های مدنی در کره جنوبی به دلیل دیدار «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن از این کشور برای حضور در نشست سه جانبه سران چین، ژاپن و کره جنوبی دست به اعتراض و راهپیمایی زدند.

تجمع اعتراضی مردم کره جنوبی بر ضد نخست وزیر ژاپن

به گزارش ایرنا، اعتراضات گسترده گروه های مدنی در کره جنوبی در حالی صورت می گیرد که قرار است «آبه» روز یکشنبه هفته آینده در این اجلاس حضور یافته و دیداری دوجانبه با «پارک گئون هی» رییس جمهور کره نیز داشته باشد.

این اولین بار در سه سال گذشته است که نشستی سه جانبه میان این سه کشور برگزار می شود و دیدار «آبه» و «پارک» برای روز دوشنبه، یازدهم آبان ماه جاری برنامه ریزی شده است.

اعتراضات امروز گروه های مدنی از اوایل وقت محلی آغاز شد و بسیاری از معترضان به سیاست های نظامی و جاه طلبانه نخست وزیر ژاپن انتقاد کردند.

اعضای نزدیک به 76 گروه مدنی، اجتماعی و مذهبی این کشور با تجمع در مقابل سفارت ژاپن در سئول، از رییس جمهورشان خواستند تا نخست وزیر ژاپن را برای عذرخواهی تحت فشار بگذارد.

آنان می گویند که «آبه» هنوز بابت تجاوزات نظامی این کشور در جنگ جهانی دوم به کره ای ها و از جرائمی که نظامیان این کشور مرتکب شده اند، عذرخواهی نکرده و به خانواده های قربانیان نیز غرامت پرداخت نکرده است.

معترضان تاکید کردند که «پارک گئون هی» رییس جمهور کره جنوبی باید با استفاده از فرصت دیدار با «آبه» از وی بخواهد که بابت جرائم کشورش از مردم کره عذرخواهی کند.

نخست وزیر ژاپن ماه گذشته میلادی در مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم بابت جرائم نظامی ژاپن ابراز تاسف کرد اما به طور مشخص حاضر به عذرخواهی نشد و گفت که دولت های قبلی ژاپن پیشتر بابت این جنایات پوزش خواسته اند و توکیو نمی تواند دائما این موضع را تکرار کند و در آینده نیز دیگر در این باره موضوعی مطرح نخواهد شد.

همزمان بیش از 165گروه مدنی با انتشار بیانیه ای از دولت ژاپن خواسته اند تا بابت جنایات جنگ جهانی دوم در شبه جزیره کره به مردم شبه جزیره غرامت بپردازد.

در پای این بیانیه ها نام بیش از یکهزار و 400 نفر از جمله بسیاری از کسانی که خود قربانی تجاوزات جنگی ژاپن بوده اند، دیده می شود.

دیدار نخست وزیر ژاپن و رییس جمهور کره جنوبی، اولین دیدار رسمی این دو پس از رسیدن به مقام رهبری دو کشور به حساب می آید.

موضوع بردگی جنسی زنان کره ای توسط ارتش امپراتوری ژاپن و عذرخواهی ژاپن از این جنایت تاریخی همچنان یکی از چالش های اصلی در روابط توکیو و سئول محسوب می شود.

«پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی پیشتر از ژاپن خواسته بود تا تصمیمی «شجاعانه» برای حل مساله بردگان جنسی در زمان جنگ جهانی دوم اتخاذ کند.

او بارها ژاپن را به خاطر عذرخواهی نکردن از این واقعه تاریخی «ترسو» نامید و از زمان روی کار آمدنش در سال 2013 میلادی از دیدار مستقیم با «شینزو آبه» نخست این کشور خودداری کرد و نشان داد که همچنان از همتای ژاپنی خود ناراحت است.

کره جنوبی می گوید، ارتش ژاپن در زمان جنگ جهانی از بیش از 200 هزار زن که بیشتر آنها کره ای بودند به عنوان برده جنسی بهره برداری کرده است.

کد خبر 312000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha