سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

حملات هوایی عربستان به یمن تاکنون براساس اسناد نهادهای بین‌المللی باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی در این کشور شده که اعتراض‌های مختلف حقوق بشری را به‌دنبال داشته است.

جنگ

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اكنون اختلاف‌ها در دولت آمريكا درباره نحوه برخورد با عربستان بالا گرفته و گروهي از مقام‌هاي نزديك به اوباما اعلام كرده‌اند واشنگتن مي‌تواند متهم به «معاونت در جنايت» به‌خاطر حمايت از عربستان شود.سايت پوليتيكو به نقل از يك منبع نزديك به دولت آمريكا با اشاره به اين مسئله تأكيد كرده كه با وجود اين مقام‌هاي دولت آمريكا همچنان براي واكنش در مقابل عربستان سردرگم هستند چون نمي‌خواهند مقام‌هاي سعودي از آنها خشمگين شوند.

به گزارش اين سايت، مقام‌هاي عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت چند ماهي است كه به‌خاطر توافق هسته‌اي ايران و 1+5 از دولت آمريكا ناراحت و خشمگين هستند و مقام‌هاي واشنگتن نگران هستند حمايت نكردن از عربستان اين بار به رابطه دوطرف لطمه‌اي جدي و غيرقابل جبران بزند.

واقعيت اين است كه آمريكايي‌ها انتظار داشتند كه عمليات نظامي عربستان در يمن در مدت كوتاهي تمام شود و آنها بتوانند نيروهاي حوثي را شكست بدهند. حالا اما حملات هوايي عربستان وارد‌ماه هشتم خود شده و هيچ پاياني هم براي آن قابل پيش‌بيني نيست.

در گزارش پوليتيكو آمده است كه مقام‌هاي كاخ سفيد هر روز بيشتر از عمليات عربستان نا‌اميد مي‌شوند. اين مسئله در مقابل خطر متهم‌شدن آمريكا به همراهي در جنايات جنگي با عربستان باعث شده تا اختلاف‌ها و دودستگي در دولت اوباما هر روز بيشتر شود. گروهي عقيده دارند كه افزايش آمار كشتار غيرنظاميان در حملات عربستان به چهره آمريكا در جهان هر روز لطمه بيشتري وارد مي‌كند و به همين‌خاطر بايد جلوي آن گرفته شود. در مقابل گروه ديگري هستند كه اعتقاد دارند حمايت آمريكا از عربستان به‌عنوان متحد قديمي در منطقه بايد ادامه پيدا كند و همزمان راهكاري براي كاهش تلفات غيرنظاميان پيدا شود.

براساس آمارهايي كه دولت آمريكا اعلام مي‌كند حداقل 2هزار و 500غيرنظامي در حملات عربستان به يمن كشته شده‌اند؛رقمي كه در آمارهاي ديگر حتي تا 6و 7هزار نفر هم رسيده است. نگراني مقام‌هاي آمريكايي براي متهم شدن به معاونت در جنايت جنگي اين روزها با گزارش‌هاي گروه‌هاي امدادي بيشتر هم شده است.

به تازگي جمعي از گروه‌هاي امدادي در نامه‌اي به اعضاي شوراي امنيت با اشاره به جلوگيري عربستان از رسيدن محموله‌هاي امدادي به يمن تأكيد كرده‌اند كه عربستان مدارس و بيمارستان‌ها را در اين كشور هدف قرار مي‌دهد. اين در حالي است كه مؤسسه آكسفام اعلام كرده با نرسيدن كمك‌هاي امدادي روزانه 25هزار نفر به جمعيت گرسنگان يمني اضافه مي‌شود.

علاوه بر دولت آمريكا، كار به كنگره هم كشيده شده و نمايندگان، دولت را به‌خاطر حمايت از عربستان در حمله به يمن مورد سؤال قرار داده‌اند. سناتور دمكرات پاتريك لياهي به تازگي دولت را به‌خاطر حمايت از نيروهاي يك كشور خارجي(عربستان) به قانون‌شكني متهم كرده و كريس مورفي، سناتور دمكرات ديگر نگراني خود را از ادامه فروش تسليحات آمريكا به عربستان براي استفاده در يمن اعلام كرده است. به تازگي 13نفر از نمايندگان هم پس از حمله به 2مراسم عروسي در يمن كه كشته شدن 150نفر را به‌دنبال داشت در نامه‌اي به رئيس‌جمهوري آمريكا نگراني خود را از كشتار غيرنظاميان توسط عربستان اعلام كردند.

  • انصارالله در تدارك برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري

منابع نزديك به انصارالله يمن اعلام كرده‌اند كه جنبش انصارالله در حال فراهم آوردن مقدمات برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد محمدعلي الحوثي، رئيس كميته انقلابيون يمن با محمد حسين الحكيمي، رئيس كميته عالي انتخابات در اين راستا ديدار و درباره موانعي كه بر سر راه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري وجود دارد، گفت‌وگو كرده است. به عقيده انصارالله، برگزاري انتخابات بهترين راه بري خروج از بحران‌هاي كنوني يمن است.

  • بمباران يك بيمارستان ديگر در صعده

جنگنده‌هاي عربستان روز گذشته بيمارستان پزشكان بدون مرز را در استان «صعده» يمن هدف قرار دادند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اين بمباران زخمي شدن چندين نفر را به‌دنبال داشته و باعث تخريب گسترده بيمارستان و تجهيزات آن شده است. به گزارش خبرگزاري يمن، اين بمباران همچنين به مدرسه‌اي در نزديك بيمارستان و چندين خانه هم آسيب جدي وارد كرد. اين در حالي است كه براي جلوگيري از بمباران نماد و اسم پزشكان بدون مرز در پشت بام اين بيمارستان به‌صورت بزرگ نوشته شده بود.

کد خبر 311784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha