همشهری آنلاین: معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: سالانه ۱۰ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان پستان می‌شوند.

به گزارش ايسنا، دکتر شهپر حقیقت به بررسی وضعیت بروز و شیوع سرطان پستان در کشور از نظر آماری پرداخت و افزود: در حال حاضر طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت سالانه حدود 7 هزار و 600 مورد جدید مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده می‌شود که با در نظر گرفتن کم شماری منطقی که در سیستم ثبت معمولا وجود دارد می‌توانیم برآورد کنیم که سالانه حدود 10 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در کشور ثبت می‌شود.

وی با مقایسه این عدد با سایر کشورها، به آمارهای سال 2015 کشور آمریکا اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 در این کشور حدود 230 تا 240 هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان تهاجمی و حدود 60 هزار سرطان غیر تهاجمی ثبت ‌شود و در مجموع در سال جاری میلادی حدود 300 هزار بیمار جدید در آمریکا به ثبت خواهد رسید.

حقیقت با این مقایسه تاکید کرد که آمار بروز این بیماری در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی نسبت پایین‌تری است.

  • هشدار نسبت به کاهش سن ابتلا به سرطان پستان در کشور

دکتر حقیقت به بیان وضعیت ایران در شاخص «بروز اختصاصی سنی» سرطان پستان در میان زنان ایرانی پرداخت و ادامه داد: در ایران به ازای هر 100 هزار نفر زن از گروه‌های سنی مختلف 30 زن به بیماری سرطان پستان مبتلا می‌شود و این میزان در کشورهایی که دارای بروز بالای این بیماری هستند، به بیش از 120 نفر در هر 100 هزار نفر همه گروه‌های سنی می‌رسد.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده سرطان پستان اضافه کرد: این ارقام نشان می‌دهد که کشور ما از نظر بروز و شیوع سرطان پستان دارای بروز نسبتا پایینی است ولی آن چه که اهمیت دارد این است که سن ابتلا به این بیماری در کشور 5 تا 10 سال زودتر نسبت به سایر کشورها است.

وی سن بروز این بیماری در کشور را بین 45 تا 50 سال دانست در حالی که در سایر کشورها سن ابتلا 50 سال به بالا است و به گفته این متخصص این بیماری در ایران زمانی گریبانگیر بانوان می‌شود که در سنین باروری و فعالیت‌های اجتماعی هستند و از این رو باید به این بیماری توجه ویژه شود.

  • پیش فرض‌های کاهش سن ابتلا در ایران

حقیقت، در پاسخ به این سوال که مهمترین پیش‌فرض‌های محققان در زمینه کاهش سن ابتلا به سرطان پستان در کشور چیست؟ به برخی از مطالعات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: درست است که بیماران مبتلا به سرطان پستان در کشور ما، 5 تا 10 سال جوان‌تر هستند، ولی این که این امر دلایل فیزیولوژیکی دارد یا خیر نیاز به مطالعات بیشتر دارد که در مطالعات انجام شده مهمترین پیش فرض‌هایی که تایید شد تفاوت «توزیع جمعیتی» ایران با سایر کشورها است.

معاون پژوهش و آموزش پژوهشکده پستان با بیان این که حدود 50 درصد از بیماران تشخیص داده شده کشور کمتر از 50 سال سن دارند، ادامه داد: اگر پدیده سالمندی که در کشور در حال رخ دادن است، ادامه یابد، پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده جمعیت مسن‌تر شود و احتمالا ترکیب سنی مبتلایان به سرطان پستان در کشور شبیه جوامع غربی خواهد شد.

کد خبر 311587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha