همشهری‌آنلاین: تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس بابت جنگ عراق که در سال ۲۰۰۳ رخ داد و سال ۲۰۱۱ به پایان رسید؛ عذرخواهی کرد و پذیرفت در خیزش داعش در عراق و سوریه مقصر است.

TONY BELLER

 تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در مصاحبه‌ای با فرید زکریا در شبکه خبری سی ان ان، امروز یکشنبه 3 آبان گفت: مولفه‌هایی از حقیقت در ارتباط با اتهام‌هايی که علیه من و تصمیم جورج بوش پسر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بابت حمله به عراق براي سرنگونی صدام در 2003 مطرح شده ؛وجود دارد، چرا که منجر به خیزش داعش در خاورمیانه شده است.

اوادامه داد: من به خاطر این مسئله که اطلاعات دريافتي ما نادرست و غلط بود، عذرخواهی می‌کنم. من به خاطر برخی از اشتباه‌هايي که رخ داده، عذر می‌خواهم. فکر نمی‌کردم که بابت تمام آنچه که در عراق انجام داده‌ایم، باید عذرخواهی کنیم!

تونی بلر در سال 2007 از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر انگلیس استعفا داد و از جانب مخالفانش مجرم جنگی شناخته شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی میل،او همچنین اوضاع کنونی سوریه را با وضعیت 2003 عراق مقایسه کرد و اذعان داشت که چگونه اروپا و غرب به کشته شدن صدها هزار تن در این کشور بی‌اعتنایی کرده‌اند.

انگلیس به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری آمریکا و در سال 2003 و بدون دستور و تایید سازمان ملل و پس از طرح اتهام‌هاي نادرست علیه عراق در باره داشتن تسلیحات کشتار جمعی، به این کشور حمله کرد.

در حال حاضر داعش قسمت‌های اعظمی از عراق و سوریه را تحت تصرف خود دارد و به دنبال تشکیل یک خلافت در مناطق تحت کنترل است.

کد خبر 311428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha