مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای افق‌های نو ناسا در نهایت توانست تصویری از یکی از دو قمر کوچک پلوتو به نام کربروس را به زمین ارسال کند.

قمر پلوتو

براساس گزارش BBC، در اين تصوير كه از وضوح بالايي برخوردار نيست مي‌توان دو تكه بودن اين قمر را به خوبي تشخيص داد كه احتمالا در نتيجه برخورد دو تكه يخي با يكديگر و اتصال آنها به هم ايجاد شده‌است.

قمر پلوتو

تكه بزرگتر قمر كربروس وسعتي نزديك به هشت كيلومتر و بخش كوچكتر قطري درحدود پنج كيلومتر دارند. قمر كوچك ديگر كه استيكس نام دارد نيز ابعادي تقريبا مشابه به كربروس دارد.

دانشمندان معتقدند اين قمرها درخشان‌تر از آني هستند كه انتظار مي‌رفت زيرا قمرهاي سياره‌اي معمولا با گذر زمان و در نتيجه تغييرات شيميايي كه تحت تاثير نور خورشيد و تشعشعات كيهاني ايجاد مي‌شوند،‌ تيره‌تر مي‌شوند.

اما اين قمرها 50 درصد از نوري كه دريافت مي‌كنند را بازمي‌تابانند و اين به آن معني است پوشش يخ-آبي كه سطح آنها را فراگرفته بسيار پاك و شفاف است.

قمر پلوتو

كربروس در مداري در فاصله 60 هزار كيلومتري از پلوتو در حركت بوده و دومين قمر بيروني از پنج قمر پلوتو به شمار مي‌رود. اين قمر ميان نيكس و هايدرا و فراتر از مدار استيكس و كارون قرار گرفته‌است.

تصاوير جديدي كه دوبين لوري فضاپيماي افق‌هاي نو از اين قمر ثبت كرده از فاصله 400 هزار كيلومتري گرفته شده‌ و براي دستيابي به جزئياتي بيشتر از آن مورد پردازش قرار گرفته‌است.

افق‌هاي نو همچنان درحال ارسال اطلاعاتي است كه در حين پرواز نزديك‌گذرش از كنار پلوتو در تاريخ 14 جولاي به ثبت رسانده‌است. اين فضاپيما درحال حاضر درحال حركت به اعماق فضا است و اكنون در فاصله بيش از پنج ميليارد كيلومتري از زمين قرار گرفته‌است.

قرار است اين فضاپيما در هفته‌اي كه در پيش رو دارد با انجام مانورهايي در مسير جرم كيهاني ديگري به نام 2014 MU69 قرار بگيرد. افق‌هاي نو در سال 2019 به اين جرم خواهد رسيد اگرچه ناسا هنوز تامين بودجه اين ماموريت را رسما اعلام نكرده‌است. 

کد خبر 311416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha