سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

وقتی از مدت‌ها قبل مشخص شده بود در ‌ماه محرم امسال نه تلویزیون سریال مناسبتی دارد نه خبری از فیلم‌ها و نمایش‌های عاشورایی است، وظیفه پرکردن این جای خالی بزرگ به دوش فیلم محمد رسول‌الله(ص) یک اثر موسیقایی افتاد اما آنچه در نهایت از «اپرای عاشورا» در یادها ماند، انبوه جنجال‌ها و حاشیه‌هاست.

ارکستر

به گزارش همشهري، هنوز نواي زنگ كاروان محرم 1437هجري قمري به گوش نرسيده بود كه علي رهبري، مدير هنري پركار اركستر سمفونيك تهران از 6 اجراي اپراي عاشورا در شب‌هاي منتهي به تاسوعا و عاشوراي حسيني به رهبري نصير حيدريان در تالار وحدت پايتخت خبر داد؛ متني با تحقيق و بازآفريني بهروز غريب‌پور، آهنگسازي بهزاد عبدي و همراهي گروه كر به رهبري رازميك اوهانيان.

سرانجام شامگاه 24مهرماه همزمان با دومين شب‌ماه محرم اپراي عاشورا به صحنه رفت و با استقبال تماشاگران و مهمانان حاضر در تالار وحدت مواجه شد. نثار شدن تحسين‌ها همچنان ادامه داشت كه غريب‌پور نخستين علم مخالفت را برافراشت و از اينكه سهم و حق او در اپراي عاشورا ادا نشده، به‌شدت گلايه كرد. خالق اپراهاي عروسكي سعدي، حافظ و... گفت: «فاصله محل كار من بادفتر رهبري در بنياد رودكي 50متر است اما خبري از اجراي اپراي عاشورا نداشتم.»

غريب‌پور علاوه بر علي رهبري، نوك تيز انتقادهاي خود را نثار عبدي هم كرد؛ آهنگسازي كه انتخاب خود او براي اپراي عروسكي عاشورا بود و سال 87 نخستين همكاري خود را با غريب‌پور تجربه كرد. اين گلايه‌ها بلافاصله از سوي رهبري و عبدي پاسخ گرفت و مدير هنري اركستر و آهنگساز اپرا هر كدام به نوعي حق را به غريب‌پور دادند. رهبري با ابراز تأسف از اتفاق رخ‌داده گفت: «من تا شب اجراي اول نمي‌دانستم غريب‌پور بيش از يك نويسنده روي اين اثر كار كرده است.»

عبدي هم با گفتن جمله‌هايي چون «اپراي ايراني به‌حق مديون حضور هنرمنداني چون غريب‌پور است كه با همت عالي توانست هنر ناب اپراي ايراني را به گوش مخاطبان ايراني و بين‌المللي برساند» كوشيد كدورت‌ها را رفع كند اما شايد هيچ‌كدام از طرفين اين درگيري هنري نمي‌دانستند حاشيه بزرگ‌تر در راه است و انتشار تصاوير تكخواني يكي از بانوان هنرمند در اپرايي با نام عاشورا و امام حسين(ع)، ماجرا را به سطح وزير ارشاد و معاون هنري او مي‌رساند.

همزمان با انتشار گسترده اين فيلم كوتاه و بالا گرفتن انتقادها از علي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد براي دادن مجوز تكخواني زنان در اپراي عاشورا، عبدي باز هم به ميدان آمد و در مقام آهنگساز به اين انتقادها پاسخ داد. او با اشاره به اينكه فيلم پخش‌شده مربوط به تمرين اجراست، افزود: «در اپرا تكخوان زني وجود ندارد و در كنار بانوي هنرمند، مردي همزمان آواز مي‌خواند. برخي در پي حاشيه‌سازي براي كاري بزرگ هستند كه براي عاشورا انجام شده است.»

گسترده‌تر شدن دامنه انتقادها پاي وزير ارشاد را هم به ماجرا باز كرد و او شامگاه دوشنبه به تماشاي اپراي عاشورا در تالار وحدت نشست. علي جنتي پس از اجرا وقتي خود را در محاصره خبرنگاران ديد، خيلي زود سراغ اصل داستان رفت: «وقتي امشب اپرا را ديدم و به آنچه در اين چند روز گفته و نوشته شده فكر كردم، متوجه شدم واقعا چه جفايي به اين كار مي‌شود. اپراي عاشورا اثري بي‌نظير در عالي‌ترين شكل ممكن است؛ آن وقت برخي مي‌گويند اينها عاشورا را به بازي گرفته‌اند!»

مديرعامل بنياد فرهنگي هنري رودكي هم روز گذشته از انتشار بخش‌هايي از فيلم اجراي اپراي عاشورا در سايت بنياد خبر داد. بهرام جمالي همچنين براي گفت‌وگو با منتقدان كنسرت و كارشناسان اعلام آمادگي كرد. قرار است اپراي عاشورا تا شب تاسوعا اجرا داشته باشد و در2 اجرا مردم علاقه‌مند حضور خواهند داشت. غريب‌پور هم به رسم هر سال اپراي عروسكي عاشورا را از نخستين روز آبان در تالار فردوسي روي صحنه مي‌برد.

  • سابقه تكخواني‌ زن در ايران

شايد در دسترس‌ترين مورد تكخواني زنان در ايران به اوايل دهه 80 و اجراي اپراي رستم و سهراب در تالار وحدت بازگردد؛ زماني كه لوريس چكناواريان با جلب رضايت مقام‌هاي ارشد وزارت ارشاد وقت، مجوز تكخواني دريا دادور را در نقش تهمينه گرفت و فقط براي يك شب، اين اجرا با تكخواني يك خواننده زن روي صحنه رفت. نكته جالب اينكه آن زمان علي مرادخاني، مديركل موسيقي وزارت ارشاد بود و دادور پس از لغو اجراهاي بعد، در جشنواره موسيقي ملل در تالار رودكي هم اجرا داشت.

کد خبر 311108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha