همشهری آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: گندم‌های هندی به دلیل مشکوک بودن به بیماری، مجوز واردات از سوی این وزارتخانه را نداشتند اما واردات آن از سوی یک شرکت هندی و از طریق قزاقستان انجام شده است که در این باره اعتراض شدید خودمان را به گمرک اعلام کردیم.

Wheat

عباس کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیش از 2000 تن گندم هندی از سوی یک تبعه هندی و از طریق مرز قزاقستان به ایران وارد شده است که به محض اطلاع، اعتراض شدید خود را به گمرک اعلام کردیم تا در این زمینه پاسخگو باشد.

وی افزود: گندم هندی هیچ مجوزی برای واردات به کشور ندارد، چرا که بیماری مانند "سیاهک ناقص گندم" در این کشور می‌تواند همه تلاش‌های دولت، وزارت جهاد کشاورزی و گندمکاران را برای افزایش تولید داخلی تحت تاثیر قرار دهد؛ لذا تهدیدی برای گندم ایرانی به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی شش ماهه نخست امسال یک میلیون و 503 هزار و 400 تن گندم به ارزش 432 میلیون و 400 هزار ریال از 18 کشور مختلف به ایران وارد شده‌ است که از نظر وزنی 62 درصد و از نظر ارزشی 68 درصد نسبت به نیمه نخست سال گذشته کاهش داشته است اما کشورهایی مانند هند، ترکیه و چین هم در میان واردکنندگان گندم به ایران قرار دارند که البته هند در این میان کمترین سهم و ترکیه بیشترین سهم واردات گندم ممنوعه را به ایران داشته است که البته به غیر از هند، ترکیه و چین هم به عنوان کشورهای آلوده به این بیماری و ممنوعه در فهرست واردکنندگان گندم قرار دارند.

طبق این آمار در این بازه زمانی بالغ بر 2000 تن گندم از هند به ایران وارد شده است و به گفته کارشناسان بخش کشاورزی واردات گندم آلوده به این بیماری از هر کشوری به ایران می‌تواند مزارع گندم و تولید این محصول استراتژیک را به مخاطره بیندازد و اگر این آفت به مزرعه‌ای وارد شود تا سال‌های سال، نمی‌توان در آن منطقه گندم کاشت.

بنابراین انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان مانند گمرک نسبت به واردات گندم از کشورهای مختلف حساسیت بیشتری به خرج دهند و اکنون که این واردات صورت گرفته از خروج آن از انبار گمرک و توزیع آن در کشور جلوگیری شود.

کد خبر 311053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha