مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق به کشف ریزارگانیزم‌هایی شده‌اند که ۴.۱ میلیارد سال پیش در منطقه‌ای که اکنون استرالیای غربی نامیده می‌شود زندگی می‌کرده‌اند.

براساس گزارش ساينس الرت، اين كشف نشان از آن دارد كه حيات 300 ميليون سال زودتر از آنچه تاكنون تصور مي‌رفت در زمين آغاز شده‌است. به بياني ديگر، فاصله زماني آغاز حيات از زمان شكل‌گيري سياره زمين اكنون به چهار ميليون سال رسيده‌است كه شايد زماني بسيار طولاني به نظر بيايد، اما در مقايسه با كل تاريخ زمين تنها يك چشم برهم زدن است.

كشف جديد مي‌تواند درك انسان از آنچه منجر به آغاز حيات روي زمين و شايد ديگر نقاط جهان هستي شده‌باشد را متحول سازد. به گفته محققان دانشگاه كاليفرنيا، حيات روي زمين تقريبا بلافاصله پس از شكل‌گيري آن آغاز شده‌است.

اين كشف جديد همچنين نشان مي‌دهد كه حيات پيش از بمباران گسترده دروني سامانه خورشيدي،‌دوراني از فعاليت‌هاي شديد سياركي در حدود 3.9 ميليارد سال پيش كه در نتيجه آن حفره‌هاي بزرگي روي چهره ماه ايجاد شد، روي زمين وجود داشته‌است.

تا پيش از اين گفته مي‌شد حيات تا پس از اين بمباران بزرگ روي زمين وجود نداشت، يعني حيات در زماني حدود 3.8 ميليارد سال پيش در زمين ظهور يافته‌است و تا پيش از آن نيز زمين مكاني خشك و متروك و ناتوان از ايجاد حيات بوده‌است. اما مجموعه‌اي از مطالعات جديد،‌از جمله كشف اخير نشان مي‌دهد در آن دوران شرايط زمين به اين شدت نيز جهنمي و نامساعد نبوده‌است بلكه شباهت آن به آنچه امروز از آن مي‌بينيم، بيشتر از حد تصور بوده‌است.

درصورتي كه براساس كشف جديد،‌حيات 4.1 ميليارد سال پيش وجود داشته،‌ دانشمندان بر اين باورند در دوران بمباران سياركي نابود شده‌است و در اين صورت حيات با سرعتي باورنكردني توانسته خود را احيا كند، و نتيجه اينكه فراواني حيات در جهان بسيار بيشتر از حد تصور انسان است.

ريزارگانيزم‌هاي مورد مطالعه درون كاني زيركني كه درون ماگماهاي غرب استراليا شكل گرفته‌بود محبوس شده بودند. زيركن كاني سنگين و مقاومي است كه مي‌تواند خصيصه‌هاي محيط اطرافش را گرفته و در خود حفظ كند،‌درست مانند يك كپسول زمان كوچك. محققان با بررسي بيش از 10 هزار نمونه از اين كاني 4.1 ميليارد ساله متوجه لكه‌هاي تيره‌اي درون آنها شدند كه با بررسي بيشتر دريافتند اين لكه‌ها ساختار مولكولي و شيميايي ريزارگانيزم‌هاي باستاني را دارند. كشف گرافيت يا كربن خالص در اين كاني نيز نشانه‌اي ديگر از وجود حيات را در اختيار دانشمندان قرار داد.

محققان همچنين دريافتند گرافيت موجود در اين كاني در 4.1 ميليارد سال گذشته در معرض محيط اطراف قرار نگرفته و به صورت كامل درون كاني به دام افتاده‌است. از اين رو محققان به اين نتيجه رسيدند سن گرافيت از سن كاني بيشتر است با اين همه هنوز موفق به تخمين سن كربن نشده‌اند.

درصورتي كه اين كشف به تاييد نهايي برسد نه تنها مي‌تواند درك بشر از حيات روي زمين را متحول سازد،  بلكه مي‌تواند به رديابي حيات‌هاي بيگانه در سياره‌هاي فراخورشيدي نيز كمك كند. درصورتي كه حيات توانسته باشد با چنين سرعتي روي زمين شكل بگيرد، پس احتمال وجود حيات روي سياره‌هاي فراخورشيدي جوانتر بالاتر مي‌رود و مناطق قابل جستجو براي يافتن حيات افزايش پيدا مي‌كنند.

کد خبر 311048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha