یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه میل آن ساندی با استناد به اسنادی که به تازگی منتشر شده فاش ساخت: تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس یک سال قبل از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق به آمریکا قول پیوستن به این جنگ را داده بود.

بوش و بلر

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، قرار بود براساس این توافق 1700 سرباز انگلیسی در این جنگ که در 20 مارس 2003 آغاز شد شرکت کنند.

سند مذکور در تاریخ 28 مارس 2002 تحت عنوان یک یادداشت محرمانه از جانب کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نوشته شد وبه احتمال زیاد این سند در راستای بررسی سوابق، به دست هیلاری کلینتون در زمان تصدی وزارت امور خارجه رسیده است.

افشاگری میل آن ساندی بر این یادداشت کالین پاول، وزیر خارجه دولت بوش در 28 مارس 2002 و یک هفته قبل از دیدار بوش و بلر در مزرعه کرافورد تکزاس استناد دارد.

این سند نشان می دهد که برخلاف ادعای بلر مبنی بر جستجوی یک راه حل دیپلماتیک برای بحران عراق از مدت‌ها قبل از آغاز جنگ حمایت محکمی از جنگ عراق داشته است بوش و بلر به منظور توافقی که به عنوان توافق نوشته شده با خون برای آغاز جنگ عراق اعلام شد در آوریل 2002 یازده ماه پیش از آغاز این جنگ دیدار کردند.

در یادداشت پاول آمده است: بلر در مورد عراق مبنی براینکه عملیات نظامی ضروری است هم عقیده است. او از دو نقطه نظر متقاعد شده است: اینکه تهدید واقعی است و اینکه پیروزی برصدام به معنی موفقیت بیشتر منطقه‌ای است.

میل آن ساندی نوشته است این یادداشت و دیگر اسناد حساس بخشی از ای میل‌های سری کلینتون بوده که در سرور وی نگهداری می‌شدند.

در یک نقل قول دیگر از پاول آمده است: بوش اطمینان یافت که انگلیس از ما در خاورمیانه پیروی خواهد کرد. بلر خواهان ارائه خط مشی‌های راهبردی، تاکتیکی و استراتژیک برای جلب حمایت بیشتر افکار عمومی از جنگ عراق است.

پاول گفته است که نخست وزیر سابق انگلیس مهارت این را دارد که یک پرونده عمومی معتبر در زمینه تهدیدهای عراق علیه صلح بین الملل به وجود بیاورد.

سران سابق انگلیس و آمریکا در زمان جنگ عراق صدام را متهم به داشتن سلاح کشتار جمعی کردند و حتی براساس گزارش میل آن ساندی تونی بلر استدلال می‌کرد که دیکتاتور عراق می‌تواند در عرض 45 دقیقه سلاح‌های بیولوژیک مستقر کند. براساس این گزارش‌ها بعد از این ملاقات، بلر در راستای جلب حمایت سازمان ملل برای جنگ عراق دست به سفرهای جهانی زد.

کد خبر 310843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha