حالا بیش از یک‌ماه به برگزاری سفر اربعین امسال مانده است.

بلاتکلیفی زائران کربلا برای اربعین

اگر چه به‌دليل حادثه منا و درگيري مسئولان سازمان حج و زيارت با اين موضوع، سفر اربعين كمي در حاشيه قرار گرفته، اما در روزهاي گذشته اخبار زيادي از مسئولان مختلف درمورد برنامه‌ريزي براي اربعين امسال منتشر شده است.با اين همه همچنان بسياري از اين خبرها متناقض هستند و پيش‌بيني مي‌شود امسال هم برگزاري اين مراسم با شكوه با مشكلات زيادي همراه شود.

  • سفر رسمي يا غيررسمي

در يكي از تناقضات و درحالي‌كه پيش از اين رئيس سازمان حج و زيارت بارها تأكيد كرده بود اعزام به عراق در اربعين امسال تنها از طريق ثبت نام در سامانه سماح انجام خواهد شد و بدون ثبت نام در اين سايت براي كسي ويزا صادر نمي‌شود، روز گذشته سركنسول جمهوري اسلامي ايران به علاقه‌مندان به اين سفر توصيه كرد فقط در اين سايت ثبت‌نام كنند. ميرمسعود حسينيان سركنسول جمهوري اسلامي در كربلا، مسافران عتبات در ايام اربعين را به پرهيز از حركت‌هاي انفرادي دعوت كرد و گفت:‌ «زائران، حتي‌الامكان از سامانه سماح كه سازمان حج و زيارت به‌صورت رايگان در اختيار هموطنان قرار داده استفاده كنند كه امتيازات خوبي براي آنها درنظر گرفته است و اولويت در اعزام نيز متعلق به افرادي است كه از اين طريق ثبت نام كرده‌اند.»

به اين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت برخلاف اظهارات رئيس سازمان حج و زيارت مبني بر الزامي بودن ثبت نام در اين سامانه، اين كار تنها يك توصيه است.به‌نظر مي‌رسد بيشتر علاقه‌مندان به حضور در اربعين امسال نيز ثبت نام در سامانه سماح را جدي نگرفته‌اند، چرا كه براساس آخرين اخبار رسمي تا‌كنون كمتر از 300هزار نفر در اين سايت ثبت نام كرده‌اند، درحالي‌كه سال گذشته حدود 2ميليون ايراني در اين مراسم شركت كردند و پيش‌بيني مي‌شود امسال افزايش بيشتري هم داشته باشد.

حسينيان همچنين در مورد تهيه گذرنامه و اخذ رواديد زائران در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس افزود: «تا‌كنون برنامه اين است كه از عبور افراد بدون گذرنامه و ويزا، جلوگيري شود.»

معناي ديگر اظهارات سركنسول جمهوري اسلامي در كربلا اين است كه ممكن است در چند روز آينده و براي سفر امسال ويزا حذف شود.پيش از اين نيز اخبار غيررسمي مبني بر احتمال حذف ويزا در اربعين امسال منتشر شده بود كه البته از سوي سازمان حج و زيارت تكذيب شد.حالا سركنسول ايران در كربلا تلويحا از احتمال حذف ويزا براي اين سفر گفته است. در نتيجه و با توجه به تجربه سال‌هاي قبل كه بسياري با سختي فراوان ويزا تهيه كردند و بعد ويزا حذف شد، احتمالا امسال نيز عده زيادي تهيه ويزا را به روزهاي آخر موكول مي‌كنند تا هم از هزينه 40دلاري و هم گرفتاري‌هاي اداري اخذ ويزا راحت شوند. اگر سازمان حج و زيارت در اسرع وقت تصميم قاطع و نهايي خود را براي اربعين امسال اعلام نكند، تجربه تلخ سال‌هاي گذشته تكرار مي‌شود.

  • سفر براي ساماندهي ارتباطات

درحالي‌كه يكي از مشكلات اصلي زائران در سفر اربعين سال گذشته، ارتباط تلفني و اينترنتي بود، روز گذشته اعلام شد مسئولان كميته پيگيري و مديريت ارتباطات اربعين، براي ايجاد تمهيدات مورد نياز زائران ايراني در ايام اربعين حسيني و مذاكره با اپراتورهاي عراقي، اين هفته به اين كشور سفر مي‌كنند. اين ستاد به رياست شركت ارتباطات زيرساخت و با حضور نمايندگان سازمان تنظيم مقررات ارتباطات، شركت مخابرات ايران و ۳ اپراتور فعال تلفن همراه كشور، ايجاد شده و تاكنون طي ۴ جلسه، تمهيدات مورد نياز زائران ايراني به كربلاي معلي در اربعين حسيني را بررسي كرده است. سال گذشته بيش از ۲ ميليون ايراني همزمان با اربعين حسيني به كشور عراق سفر كردند و اين زائران ۲۶ ميليون دقيقه مكالمه انجام دادند كه در زمان پيك ترافيك، وضعيت مكالمات با مشكلات بسياري همراه بود. ترافيك ارتباطي بين 2 كشور در شرايط عادي به‌طور ميانگين روزانه ۱۵۰ هزار دقيقه است اما در ايام اربعين سال گذشته به ۲.۵ ميليون دقيقه در روز افزايش پيدا كرد.

کد خبر 310745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha