بلافاصله پس از اعلام بسته اقتصادی دولت برای رونق اقتصاد و در آستانه روز اجرای برجام، شاخص‌های بورس و فرابورس وارد مدار صعودی شدند.

شاخص كل بورس تهران از چهارشنبه هفته پيش تا‌كنون 1456واحد معادل 2درصد رشد كرده و ارزش كل بازارهاي سهام نيز 13500 ميليارد تومان معادل4ميليارد دلار بالاپريده‌اند.به گزارش همشهري، 21‌ماه پس از آغاز روند نزولي شاخص‌هاي بورس روزنه‌هاي اميد در بورس نمايان شده و فعالان بازار را نسبت به روز‌هاي خوش در آينده اميدوار كرده است.

روند صعودي بورس تهران درست پس از عبور برجام از مجلس شوراي اسلامي آغاز شد به همين دليل بيشتر كارشناسان روند صعودي بورس را ظرف 2روز گذشته به اثرات اين تحول سياسي نسبت مي‌دهند. البته برخي تحليلگران نيز رشد شاخص‌هاي بورس را به اقدامات واكنشي دولت پس از انتشار نامه 4 وزير به رئيس‌جمهور نسبت مي‌دهند كه در آن خواسته شده بود فكري به حال بورس شود و پيرو آن بسته اقتصادي دولت براي عبور از ركود اعلام شد. اما با وجود اين، كارشناسان شدت اثرات مثبت سياسي بر شاخص بورس را بيشتر از عوامل اقتصادي ارزيابي مي‌كنند و اعتقاد دارند به‌دليل اينكه هنوز روزنه‌هاي اميدي براي حل ركود شناسايي نشده است ممكن است اين رشد چندان تداوم نداشته باشد.

با وجود اين گمانه‌زني‌ها هيچ دستگاه شاخص‌سنجي كه به‌طور دقيق نشان دهد دلايل رشد شاخص آيا ناشي از افزايش انگيزه سرمايه‌گذاران بوده يا اقدامات عاجل دولتي منجر به رشد شاخص‌ها شده است وجود ندارد. در چنين شرايطي قرار است روز يكشنبه تحريم‌هاي اتحاديه اروپا پس از ماه‌ها تعليق شود و برنامه‌هاي جديد ايران و گروه1+5 براي رفع كامل تحريم‌ها اعلام‌شود.

  • رشد 6 هزار ميليارد توماني بورس در 2 روز

همه تحولات مربوط به برجام از روز چهارشنبه صبح منجر به صعود شاخص بورس و افزايش ارزش سهام شركت‌ها شد به‌طوري كه در مبادلات روز گذشته قيمت سهام اكثر شركت‌هاي بورس و فرابورس رشد كرد. صبح چهارشنبه شاخص كل بورس تهران در محدوده 61هزار و343 واحد بود كه اين مقدار در پايان مبادلات ديروز به 62هزار و 799واحد رسيد. اين نشان مي‌دهد كه شاخص كل بورس در اين مدت 1456واحد يعني بيش از 2درصد رشد كرده است.

شاخص كل بورس تهران از 15دي‌ماه 92 تاكنون از محدوده 89هزار و 500واحد به اين محدوده نزول كرده است. از روز چهارشنبه تاكنون همچنين به‌دليل رشد ارزش سهام شركت‌هاي بورس ارزش كل بورس تهران نيز ار 264هزار ميليارد تومان به 270هزار ميليارد تومان رسيده و معادل 6هزار ميليارد تومان رشد كرده است. ارزش فرابورس هم در اين مدت معادل 7500هزار ميليارد تومان رشد كرده است. شاخص كل فرابورس هم در همين مدت نزديك به 5درصد افزايش يافته است.

  • محمد حسين ديده‌ور؛ كارشناس بازار سرمايه

پس از عبور برجام از مجلس و اجرايي شدن آن، كه از قرار معلوم به‌زودي به مرحله عمل خواهد رسيد، شاهد ايجاد روزنه‌هاي اميد در بورس و اقتصاد كشور خواهيم بود اما درصورت ادامه شرايط فعلي پيش‌بيني در اين رابطه، كاري بسيار سخت است. تا مشكلات اقتصادي كشور از پايه و اساس حل نشود بازار سرمايه هم رونق نخواهد يافت.

وقتي صورت‌هاي مالي شفاف حسابرسي شده و براساس اطلاعات واقعي از طرف شركت‌هاي مختلف ارائه شود و خبرهاي مثبتي از وضعيت اقتصادي به گوش رسد قطعا بورس هم با رشد همراه خواهد شد. درباره علت نوسانات قيمتي كه اين روزها در گروه‌هاي كوچك بازار سرمايه شاهد هستيم، نمي‌توان با منطق اعلام نظر كرد.

  • وحيد محمدي؛ كارشناس بازار سرمايه

آثار مثبت ناشي از عبور برجام از مجلس و انجام سياست‌ها و برنامه‌هاي دولت در بسته خروج از ركود طي ماه‌هاي پاياني سال‌جاري بر وضعيت اقتصادي كشور و بازار سرمايه نمود پيدا مي‌كند و انتظار مي‌رود تا طي مدت مذكور نقدينگي به بازار سرمايه سوق پيدا كند. علاوه بر اين سهامداران به‌دليل تداوم روند نزولي قيمت سهام شركت‌ها طي ماه‌هاي گذشته، نسبت به آينده بازار سرمايه بي‌اعتماد شده‌اند كه اين امر موجب روند فرسايشي بورس شده بود. سهامداران در انتظار عملياتي شدن نتايج رفع تحريم‌ها و اجراي سياست‌هاي دولت بر عملكرد شركت‌هاي فعال در بورس هستند. در عين حال فعالان بازار سرمايه در انتظار رونق اقتصادي قابل لمس هستند.

  • ناصر آقاجاني؛ مديرعامل كارگزاري ارديبهشت ايرانيان

فعالان بازار سرمايه نسبت به عبور برجام از مجلس و برنامه‌هاي دولت براي ايجاد رونق اقتصادي واكنشي مثبت نشان دادند. به‌نظر مي‌رسد بازار سرمايه در انتظار وقوع اين اتفاقات بود و روند صعودي مي‌تواند ادامه‌دار باشد. اگر‌چه انتشار اخبار سياسي در آينده همچون تصويب طرح برجام در شوراي نگهبان مي‌تواند تأثير مثبتي بر بورس بگذارد، اما اجرايي شدن برنامه‌هاي دولت و صحبت‌هاي رئيس‌جمهور مبني بر كاهش نرخ سود بانكي و حمايت از صنايع مي‌تواند آثار مثبت حائز اهميتي در پي داشته باشد. بر اين اساس مي‌توان گفت فعالان بازار سرمايه در انتظار چگونگي عملياتي شدن برنامه‌هاي دولت براي خروج از ركود اقتصادي مي‌مانند.

  • محمد ‌عبداللهي؛ مديرعامل كارگزاري آبتين استاك

موفقيت بسته‌هاي خروج از ركود يا ايجاد رونق اقتصادي از سوي دولت در حالي مي‌تواند از نتايج موفقيت‌آميز برخوردار شود كه با حل مشكلات سياسي در داخل و خارج كشور و ايجاد همبستگي ملي بتوان به آرامش و ثبات سياسي دست‌يافت. اقدام دولت براي ايجاد رونق در اقتصاد بدون ايجاد بستر‌هاي روحي و ذهني در جامعه از طريق ايجاد آرامش و اميدواري به آينده ميسر نخواهد شد. درصورت ايجاد خوش‌بيني ميان مردم و اميدواري به بهبود شرايط مي‌توان اميدوار بود كه سرمايه‌گذاري در بورس با استقبال دوچنداني همراه شود. بايد اجازه داد تا بانك‌ها اندكي در بازار سهام فعال شوند، ساختار اقتصادي كشور ايجاب مي‌كند كه بازار پول و سرمايه با يكديگر در تعامل باشند.

نمودار

 

کد خبر 310707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha