چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۲۶

صدف کوه کن: پیشرفت‌های صنعتی در عرصه مواد غذایی محصولاتی همراه با نمک، چربی، شکر و افزودنی‌ها به‌وجود آورده است.

در واقع روش های نوین غنی سازی باعث افزایش ارزش غذایی آنها و یا جبران مواد از دست رفته طی پروسه تولید می شوند، البته در این میان به مواردی برمی خوریم که مجبور به فراهم آوری خانگی محصولات غذایی هستیم.

یکی از این موارد، کم چربی کردن مواد غذایی معمول و در دسترس است که در زیر به انواعی از آنها اشاره می کنیم:

الف - شیر: برای کم چربی کردن شیر، ابتدا آن را می جوشانیم، پس از این که کمی سرد شد و به اصطلاح رویه بست، سطح بسته شده شیر (رویه) را برداشته و بعد به همان میزان که از شیر کاهش یافته (خطی که پیش از جوشاندن بر کناره های ظرف باقی گذاشته) به آن آب جوشیده شده اضافه می کنیم.

ب - تن ماهی: غذاهای شبیه ماهی و یا سایر غذاهای کنسروی که در روغن نگهداری می شوند در برخی موارد و برای گروهی از افراد، نیاز به کاهش چربی دارند. شیوه کار به این صورت است که ابتدا روغن موجود در قوطی کنسرو را به شکل کامل خالی می کنیم سپس از آب جوش در اطراف تن ریخته و آن را نیز خالی می کنیم. بهتر است این کار حداقل ۲ بار انجام شود.

ج-گوشت های چرخ شده: اگر در شرایطی قرار گرفتید که مجبور به استفاده از گوشت های چرخ کرده حاوی چربی شدید، بهتر است از مواد غذایی جانبی برای کاهش چربی آن استفاده کنید. یکی از بهترین مواد غذایی برای دستیابی به این منظور، سویا است. سویا حاوی فیبر بالا و فلاونوئیدها بوده و علاوه بر کاهش چربی گوشت، در کاهش کلسترول خون نیز کارآمد است.

د- خورشت‌ها و آبگوشت‌ها: برای کم چربی کردن خورشت ها و آبگوشت هایی که قبل از پخت، تدابیر لازم برای استفاده کم از روغنها در آنها اندیشیده نشده است، بهتر است خورشت یا آبگوشت را برای مدتی در یخچال بگذارید. با این روش چربی ها در سطح ظرف نمایان می شوند و با جدا کردن آنها می توانید درصدی از چربی آن را کاهش دهید.

این راهکارها برای افرادی که از بیماریهای قلبی- عروقی، مشکلات تنفسی، کلسترول و تری گلیسرید بالا رنج می برند یا بیماران دیابتیک در شرایطی که مواد غذایی که چربی در دسترس نیست، می تواند مفید باشد.

کد خبر 3105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار