چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

امیر حاج‌رضایی: «در ستایش سالخوردگی» و «در ستایش مرگ» آثاری هستند که از منظری متفاوت به پدیده‌های پیری و پایان زندگی می‌نگرند.

امیر حاج‌رضایی

كتاب‌هايي كه خواندنشان را به همه توصيه مي‌كنم.هرمان هسه نويسنده «در ستايش سالخوردگي» و ژوزه ساراماگو نويسنده «در ستايش مرگ» برنده جايزه نوبل ادبيات شده‌اند و در ايران هم شهرت و محبوبيت زيادي بين كتابخوانان دارند.

  • در ستايش مرگ

ژوزه ساراماگو در اين كتاب به اين نكته مي‌پردازد كه اگر مرگ نبود مشكلات زيادي داشتيم. ساراماگو مرگ را نعمت مي‌داند و حسن. و مي‌گويد اگر مرگ نبود هيچ بيمارستاني خالي نمي‌شد. هيچ نسلي جاي نسل ديگري را نمي‌گرفت.

ساراماگو در ايران بيشتر با رمان «كوري» شناخته شده است. «در ستايش مرگ» به لحاظ عمق، معنا و حال و هواي انديشگون دست‌كمي از رمان «كوري» ندارد. درحالي‌كه در بيشتر اوقات از مرگ به‌عنوان اتفاقي تلخ و تراژيك ياد مي‌شود و از ديرباز در آثار ادبي و هنري، مرگ همزاد تراژدي تعريف‌شده. نگاه ساراماگو به اين پديده جالب توجه به‌نظر مي‌رسد.

البته كتاب در ستايش مرگ برپايه نظريه‌اي فلسفي به نگارش درآمده است و به لحاظ موضوع و تم با اثري منحصربه‌فرد سروكار نداريم، آنچه به كار ساراماگو اهميت و تشخص بخشيده نگاه جزئي‌نگر او در واكاوي موضوع مرگ است.

  • در ستايش سالخوردگي

عنوان كتاب مضمون آن‌را نمايان مي‌كند. هرمان هسه نويسنده و شاعر آلماني در اين كتاب رسيدن انسان به پيري را به مثابه اتفاقي فرخنده ديده است. كتاب لحن و بيان شاعرانه‌اي دارد. هسه در اين اثر مي‌گويد آدمي وقتي به مرحله پختگي مي‌رسد و تجربيات مختلفي را در دوراني طولاني پشت‌سر مي‌گذارد، به‌نوعي جوان‌تر مي‌شود. فردي كه وارد سالخوردگي شده از افراد جوان بيشتر قدر زندگي و جهان هستي را مي‌داند.

در ستايش سالخوردگي در قالب قطعات ادبي، نامه‌ها و خاطرات گرد هم آمده است و پسر هرمان هسه اين كتاب را تدوين و منتشر كرده است. هسه كه برنده جايزه نوبل نيز شده با كتاب‌هايي چون «گرگ بيابان» ،«از عشق و جدايي» و«دميان» در ميان فارسي‌زبانان شناخته‌شده است.

  • كارشناس فوتبال و مربي اسبق تيم ملي
کد خبر 310486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha