دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

عصمت شبانی: تعداد مرگ و میر سالانه ناشی از خودکشی در جهان بیش از مجموع تلفات جنگ‌ها و قتل‌هاست.

میزان خودکشی بین دختران نوجوان و جوان آمریکایی با چنان افزایشی روبه‌رو شده است که مقامات بهداشتی فدرال نمی‌توانند به طور کامل علت آن را بیان کنند.

 به گزارش آسوشیتدپرس از آتلانتا، میزان خودکشی برای افراد بین 10 تا 24 سال از سال 2003 تا 2004 با 8 درصد افزایش روبه‌رو شده بود که بیشترین میزان در 15 سال اخیر محسوب می‌شود.

گزارش منتشر شده توسط CDC،‌ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد که به طور کلی میزان خودکشی در میان افراد جوان از سال 1990 تا کنون 28 درصد کاهش داشته است، اما این میزان برای دختران 10 تا 14 سال با افزایش مواجه بوده است.

 در سال 2004 این رده سنی با 67درصد افزایش، 94 مورد خودکشی را شاهد بوده که این میزان در سال 2003، 56 نفر بوده است.

میزان خودکشی در میان دختران 15 تا 19 ساله هم 32 درصد افزایش داشته و میزان خودکشی پسران در همین رده سنی با 9 درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

 به طور کلی در سال 2004، 4599 مورد خودکشی مشاهده شده است که خودکشی را به سومین عامل مرگ غیرطبیعی در آمریکا تبدیل می‌کند. رتبه‌های اول و دوم در اختیار تصادفات رانندگی و قتل است. همین گزارش می‌افزاید مردان سه برابر بیشتر از زنان دست به خودکشی زده‌اند.

 این تحقیق همچنین نشان دهنده تغییر روش خودکشی در این سال‌هاست. در سال 1990 بیش از نیمی‌از خودکشی‌ها با سلاح گرم صورت گرفت که در سال 2004 حلق آویز کردن و خفگی شایع‌ترین روش‌های خودکشی را تشکیل دادند. این روش 71 درصد خودکشی‌های دختران بین 10 تا 14 سال، نیمی‌از خودکشی‌های دختران بین 15 تا 19 سال و 34 درصد خودکشی‌ها در افراد 20 تا 24 سال بوده است.

گذشته از این آمارها از آمریکا، بد نیست بدانید میزان خودکشی‌ در روسیه پس از لیتوانی بالاترین تعداد به نسبت جمعیت را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. هر سال 60 هزار نفر در روسیه به این خاطر جان خود را از دست می‌دهند. در این کشور هم بیشترین گروه در معرض خطر بزرگسالان بین 45 تا 55 سال و نوجوانان هستند و مهمترین دلایل خودکشی استعداد زیستی، آشوب‌های اجتماعی، تورم و استرس مربوط به اختلافات خانوادگی، طلاق و تنهایی است.

در سال میلادی گذشته، ماجرای خودکشی دو دانش‌آموز ژاپنی هم جنجال‌برانگیز شد، به‌گونه‌ای که آمار خودکشی دانش آموزان ژاپنی طی یک ماه میلادی به 5 تن رسید. دختر 12 ساله ژاپنی که در مدرسه به خاطر قدش مورد تمسخر دوستانش قرار گرفته بود با انداختن خود از طبقه 8 ساختمان محل سکونتش به زندگی خود پایان داد و یک پسر 14 ساله نیز به خاطر زورگویی همکلاسی‌هایش درمدرسه خود را حلق آویز کرد. 

 کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند تعداد مرگ و میر سالانه ناشی از خودکشی در جهان بیش از مجموع تلفات جنگ‌ها و قتل‌ها ست. هر سال 20 تا 60 میلیون نفر دست به خودکشی می‌زنند، که البته تنها یک میلیون نفر از آنها در اقدام خود موفق می‌شوند.سازمان جهانی بهداشت معتقد است اگر کشورها دسترسی به آفت‌کش‌ها، اسلحه، و داروها را محدود کنند و برای درمان مبتلایان به افسردگی، اعتیاد به الکل و اسکیزوفرنی اقدامات بهتری انجام دهند میزان خودکشی را می‌توان کاهش داد. حدود یک سوم خودکشی‌ها در جهان به‌وسیله حشره‌کش‌ها و سموم دفع آفات صورت می‌گیرد. 

کد خبر 31043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز