همشهری آنلاین: آیا برای عمل به برنامه‌ای که قصد دارید انجام دهید با مشکلاتی مواجه هستید؟

ساعت

نگران نباشید بسیاری از افراد در ابتدای سال اهدافی تعیین می‌کنند و برنامه‌ای برای رسیدن به آن اهداف تدوین می‌کنند اما در اجرای این برنامه ها شکست می‌خورند. تحقیقات نشان می‌دهد حدود نیمی از افرادی که ابتدای سال اهدافی تعیین می‌کنند پس از شش ماه هیچ پیشترفتی در اجرای آنها ندارند.

تعیین اهداف متعدد و بزرگ، تدوین نکردن برنامه واقع بینانه برای رسیدن به آن اهداف و مبهم بودن اهداف، برخی از مهمترین علل تحقق نیافتن اهداف هستند. اما اگر واقعا مایلید موفق شوید باید هم در تعیین اهداف درست عمل کنید و هم در تدوین برنامه رسیدن به آنها. در ادامه به چند نکته در همین‌ باره اشاره می‌کنیم.

1. اهداف را به مراحل قابل دستیابی تقسیم کنید. یکی از مهمترین علل دست نیافتن افراد به اهداف این است که اهداف بیش از حد کلی و عام هستند. برای مثال، هدف متناسب کردن اندام را در نظر بگیرید. این هدف دقیقا به چه معناست؟ تناسب اندام برای هر فرد معنای متفاوتی دارد. آیا مایل هستید بر حجم عضلات خود بیافزایید یا از چربی های بدن تان بکاهید؟ آیا بر تغییر رژیم غذایی تان یا فعالیت های بدنی یا هر دو تمرکز می‌کنید؟

اهداف را مشخص تعیین کنید سپس آنها را به مراحل کوچک قابل دستیابی و مدیریت تقسیم کنید. برای مثال اگر می‌خواهید تا پایان سال 12 کیلو گرم از وزن خود کم کنید باید هر ماه یک کیلوگرم وزن تان را کاهش دهید. تقسیم اهداف بزرگ به اهداف و مراحل کوچک و مشخص سبب می‌شود هدف کمتر ترسناک به نظر رسد و شما راحت تر در مسیر آن حرکت کنید.

2. اهداف را به خود یادآوری کنید. بسیاری اوقات تنها چند هفته پس از آغاز سال نو به تدریج فراموش می‌کنید اهدافی برای امسال تعیین کرده بودید. مشغله های مختلف کاری و شخصی سبب می‌شود شما توجهی به اهدافی که برای امسال تعیین کرده اید نداشته باشید. به همین دلیل باید در فواصل زمانی معین پیشرفت خود در مسیر تحقق اهداف را ارزیابی کنید. هر ماه یک روز را به این کار اختصاص دهید. در آن روز باید به این سوالات پاسخ دهید:

  • طی ماه گذشته چه اقداماتی برای تحقق اهداف خود انجام داده‌اید؟
  • ماه آینده چه اقداماتی برای تحقق اهداف خود انجام خواهید داد؟
  • چه میزان به اهداف تان نزدیک شده‌اید؟

3. اجازه ندهید شسکت متوقف تان کند. تلاش مستمر در طول سال برای رسیدن به هدف کار ساده‌ای نیست و خیلی اوقات بروز یک مانع یا ناکام شدن باعث می‌شود تلاش تان را متوقف کنید. اما بسیار مهم است بدانید باید به تلاش ادامه دهید حتی اگر بارها متوقف شدید. در رژیم های غذایی خیلی اوقات پیش می‌آید که یک روز طبق برنامه عمل نمی کنید اما اجازه ندهید این یک روز به یک هفته تبدیل شود. در مورد کتاب خواندن یا ورزش کردن هم موضوع به همین شکل است.

4. همه چیز را اندازه گیری کنید. اندازه گیری مهم است و تنها با این کار می‌توانید بفهمید در کجای مسیر منتهی به هدف هستید. و نکته دیگر اینکه گاه لازم است در اهداف خود تجدید نظر کنید یا اصلاحاتی در آن بوجود آورید. همچنین اگر برای تحقق اهداف انگیزه کافی نداشته باشید آن ها را رها خواهید کرد.

منبع: جهان‌سهم

کد خبر 310151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha