اعمال تصمیم‌های جدید در حوزه مسکن مبنی بر پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی با شرایط جدید و همچنین زمزمه‌های آغاز به‌کار لیزینگ مسکن قیمت اوراق تسهیلات مسکن را در فرابورس تحت‌تأثیر قرار داد و مهم‌ترین سررسید این اوراق ظرف ۲ روز ۱۰ درصد نزول کرد.

نمودار

به گزارش همشهري، در شرايطي كه قيمت اوراق تسهيلات مسكن از شهريور پارسال تا نيمه نخست امسال 29درصد كاهش يافته بود ظرف 2روز گذشته برشدت نزول قيمت اين اوراق اضافه شد و قيمت برخي از سررسيد‌ها حتي تا 10درصد نزول كرد.
با توجه به دامنه دار شدن انتقاد‌ها نسبت به عملكرد ضعيف دولت در حوزه خروج از ركود به نظر مي‌رسد مسئولان برنامه‌هاي خود را براي عمليات خروج از ركود جلو انداخته‌اند. مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور بار‌ها در صحبت‌هايش از مسكن به‌عنوان پيشران و لكوموتيو خروج از ركود ياد كرده بود و حتي در طرح خروج از ركود به جزئيات اين موضوع اشاره شده است.

اكنون به نظر مي‌رسد با افزايش يافتن شدت انتقاد‌ها برنامه‌هاي به تحرك واداشتن مسكن با شتاب بيشتري دنبال مي‌شود به‌طوري كه ظرف 2روز گذشته 2خبر جديد در اين حوزه منتشر شد و اين موضوع بازار اوراق تسهيلات مسكن را هم تحت‌تأثير قرار داد.

خبر نخست مربوط به حذف محدوديت‌هاي وام 80ميليون توماني مسكن بود كه براساس آن بانك عامل وام 80ميليوني خريد مسكن، با حذف 3شرط از مسير ثبت‌نام متقاضيان، امكان ورود «مجرد»ها و خانوارهاي داراي «سابقه مالكيت يكي از اعضا» را به صندوق پس‌انداز مسكن «يكم» فراهم كرد. پيش‌تر، پرداخت وام 3سقفي صندوق «يكم» فقط به «خانه‌اولي»‌ها و واحدهاي «نوساز» مجاز بود؛ اما هم‌اكنون اين تسهيلات به آپارتمان‌هاي تا 15سال ساخت نيز تعلق مي‌گيرد.

خبر دوم نيز حكايت از آن دارد كه پيش‌نويس طرح «خريد اعتباري مسكن» با هدف صدور مجوز نهايي براي فعاليت شركت‌هاي ليزينگ در تأمين مالي بخش مسكن، آماده بررسي در شوراي پول و اعتبار شده است. كانون شركت‌هاي ليزينگ در راستاي چاره‌جويي براي طراحي كوتاه‌ترين مسير خروج از ركود مسكن، 2فرمول براي پرداخت تسهيلات ليزينگي پيشنهاد كرده است.

در قالب فرمول اول، امكان فروش «نقد و اقساط» واحدهاي مسكوني نوساز توسط انبوه‌سازان از طريق «تضمين بازپرداخت خريداران مسكن توسط شركت‌هاي ليزينگ» فراهم مي‌شود و براساس فرمول دوم نيز حداقل 100ميليون تومان تسهيلات نقدي از جانب ليزينگي‌ها به متقاضيان مسكن پرداخت خواهد شد.

به اين ترتيب اين دو خبر در ابتداي هفته جاري فضاي بازار مسكن و همچنين معاملات وام مسكن در فرابورس را تحت‌تأثير قرار داد. اما اكنون اين پرسش وجود دارد كه دولت كه برنامه اصلي‌اش براي خروج از ركود تحرك بخش مسكن است برنامه‌هاي جديدش براي مراحل بعد چيست؟

  • مقدار تغييرات در بازار وام مسكن

آمارها نشان مي‌دهد همزمان با انتشارخبر‌هاي جديدقيمت اوراق تسهيلات مسكن نيز در فرابورس روي مدار نزول قرار گرفته است به‌طوري كه در معاملات روز گذشته قيمت اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس به محدوده 63تا 66هزار تومان رسيد.

اين در حالي است كه قيمت اين اوراق شهريور پارسال به مرز 100هزار تومان هم رسيده بود. آمار‌ها نشان مي‌دهد قيمت اين اوراق در سررسيد‌هاي مختلف از شهريور پارسال تاكنون بين 30تا 37درصد نزول كرده است حتي قيمت اوراق تسهيلات مسكن شهريور 94 كه هم‌اكنون مهم‌ترين سررسيد وام مسكن در فرابورس است در روز‌هاي شنبه و يكشنبه با 10درصد افت مواجه شد. اهميت اين اوراق به اين دليل است كه اعتبار اين اوراق 2سال ديگر به پايان مي‌رسد و متقاضيان تا شهريور 96براي استفاده از اين اوراق وقت دارند.

وام مسكن كه از آن با نام اوراق تسهيلات مسكن ياد مي‌شود بيشتر از 3سال است كه در فرابورس دادوستد مي‌شود.متقاضيان مي‌توانند با خريد 90برگ از اين اوراق از امتياز وام 45ميليون توماني مسكن برخوردار شوند. هر برگ اوراق تسهيلات مسكن معادل 500هزار تومان وام است. كاهش قيمت اين اوراق به‌معناي آن است كه مردم مي‌توانند با هزينه كمتري منابع مالي مورد نيازشان را براي خريد خانه تهيه كنند.به اين ترتيب با تحولات كنوني نرخ بهره مؤثر اين اوراق در فرابورس به كمتر از 19درصد رسيده است.

کد خبر 310129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha