یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: تعداد مشتر‌کان تلفن سیار در کشور از ثابت پیشی گرفت و به 23 میلیون و 500 هزار رسید.

محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب، اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته، برقراری ارتباط در تمامی شهرهای کشور، 32 هزار کیلو‌متر جاده اصلی و برای بیش از 2 میلیون روستایی، فراهم شده است.

اظهارت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه توسعه شبکه ارتباطات کشور که زیربنای اصلی توسعه اقتصادی کشور است با توجه به مشکلات موجود در شبکه ارتباطات سیار و شبکه روستایی، نیاز به بازنگری دارد.

از ابتدای ورود خدمات ارتباطات سیار در کشور 50 هزار تومان از هر مشترک شبکه تلفن همراه دولتی برای توسعه روستایی در یافت شده است که با احتساب 20 میلیون مشترک هزینه دریافتی برای توسعه روستایی معادل یک هزار میلیارد تومان است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان براساس آمار‌های مرکز آمار ایران هم اکنون حدود 40 هزار نقطه جمعیتی در کشور فاقد امکانات مخابراتی هستند.

هر چند که مسئولان با تعریف متفاوتی از نقطه جمعیتی که مناطق زیر 10 خانوار را در بر نمی‌گیرد میزان توسعه شبکه روستایی را معادل 50 هزار روستا اعلام کرده اند. البته با این وجود 25 هزار نقطه جمعیتی فاقد ارتباط مخابراتی هستند.

با وجود  این رشد به دلیل به کارگیری تجهیزات فرسوده دیگر مناطق مخابراتی در روستاها، بسیاری از مراکز ایجاد شده با مشکلات ارتباطی مواجه هستند و کیفیت ارتباطات روستایی کشور در سطح قابل قبولی نیست.

اگرچه استفاده از تجهیزات کهنه برای توسعه مخابرات روستایی امری پسندیده است ولی فرسوده و غیر قابل استفاده بودن این تجهیزات که موجب کاهش کیفیت خدمات مخابراتی می‌شود قابل قبول نیست.

این درحالی است که با مقایسه هزینه‌ای که در مقابل این خدمات از روستاییان دریافت می‌شود هزینه‌های اعمال شده بیش از شهر‌هاست، هرچند که با برنامه حذف کد بین شهری قرار است هزینه‌های دریافتی در روستاها کاهش یابد ولی تا زمان اجرایی شدن این مصوبه  با احتساب هزینه‌های پرداختی مشترکان تلفن همراه و هزینه‌های مستقیمی‌که از مشترکان روستایی دریافت می‌شود، متوسط دریافتی بسیار بالا تر از نرخ شهر‌ها خواهد بود.

کد خبر 31012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز