گروه‌ بورس: سازمان خصوصی‌سازی از عرضه همه سهام دولت در 2 خودروساز بزرگ ایران تا پایان امسال خبر داد.

سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی ضمن اعلام این خبر افزود: براساس برنامه خصوصی‌سازی همه سهام 2 شرکت سایپا و ایران‌خودرو تا آخر امسال به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای واگذاری سهام این 2 شرکت به مجوز هیأت وزیران نیاز داریم و قرار است هیأت وزیران به‌زودی در این‌باره تصمیم بگیرد.

در حال حاضر بیش از 40 درصد از سهام شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع و معادن ایران است که براساس برنامه سازمان خصوصی‌سازی همه این سهام واگذار خواهد شد.

اما این سازمان دولتی به هیچ‌عنوان حاضر به ارائه اظهارنظری دراین‌باره نیست.پیش از این منوچهر منطقی مدیرعامل شرکت ایران خودرو از تمایل 2 خودروساز معتبر اروپایی برای خرید سهام شرکت ایران‌خودرو خبر داده بود اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع و معادن این موضوع را تکذیب کرد.

براساس آخرین اطلاعات دریافتی گویا نمایندگان یکی از این 2 شرکت اروپایی هفته گذشته با سفر به ایران از سایت‌های ایران‌خودرو بازدید کرده‌اند. هنوز اطلاعات کامل‌تری در این‌زمینه در دست نیست.

مواضع مجلس

از طرف دیگر سید حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز درباره طرح واگذاری سهام خودروسازان به خارجی‌ها و یا ادغام این 2 شرکت گفت: ما باید از  طرح  خرید سهام این 2 شرکت توسط خودروسازان خارجی استقبال کنیم چرا که این موضوع منافع زیادی را به‌دنبال دارد.

وی افزود: اگر یک شرکت خارجی 40 تا  50 درصد سهام ایران خودرو و یا سایپا را خریداری کند به لحاظ اقتصادی به نفع چرخه تولید شرکت خواهد بود و به لحاظ سیاسی نیز برای کشور مفید است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که فضاسازی‌های زیادی علیه ایران وجود دارد انجام چنین کاری اثرات مثبت سیاسی برای ما خواهد داشت.

هاشمی با بیان اینکه ما از طرح خرید سهام شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو استقبال می‌کنیم تصریح کرد: اینکه یک شرکت  خارجی از طریق بورس یا مذاکره سهام این شرکت‌ها را خریداری می‌کند و یا سهام این شرکت‌ها براساس سیاست‌های اصل  44 به بخش خصوصی واگذار شود خوب است اما بحث ادغام این 2 شرکت در شرایط کنونی درست نیست.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: خصوصی‌سازی باید به صورت واقعی انجام شود و پس از آن موضوع ادغام برعهده بخش خصوصی گذاشته شود.

وی افزود: ابتدا باید سهام این 2 شرکت به بخش خصوصی واگذار شود و پس از آن بخش خصوصی خود تصمیم بگیرد که آیا قصد ادغام دارد  یا خیر چرا که ادغام دستوری به هیچ عنوان سرانجام خوشی ندارد.

به گفته هاشمی خصوصی‌سازی نیز باید به‌صورت واقعی انجام شود نه اینکه فقط بخشی از سهام یک شرکت واگذار شود.

او تصریح کرد: درست است که بخشی از سهام سایپا و ایران‌خودرو به بخش خصوصی واگذار شده اما این  2 شرکت همچنان مدیریت دولتی دارند.

هاشمی تأکید کرد: بحث ادغام خودروسازان نیز موضوع بسیار مهمی است که نیاز به بحث‌های عمیق و کارشناسی دارد و بنابراین واگذاری به صورت دستوری و تکلیف جواب نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ابتدا این 2 شرکت را ادغام کنیم و سپس سهام این 2 شرکت را به بخش خصوصی واگذار کنیم، شرایط بسیار سخت می‌شود چرا که این شرکت آنقدر بزرگ می‌شود که کنترل آن به‌سادگی میسر نیست.

دستور مستقیم ریاست‌جمهوری

برخی اخبار حاکی از آن است که واگذاری سهام شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو نیاز به دستور مستقیم رئیس جمهوری دارد و قبل از تصمیم هیأت عالی واگذاری و هیأت وزیران باید دستور مستقیم رئیس جمهوری برای واگذاری و یا ادغام این 2 شرکت بزرگ صادر شود.

آخرین خبر اینکه سازمان خصوصی‌‌سازی نیز فهرستی را به رئیس‌جمهوری  ارائه کرده که در آن نام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا برای واگذاری در آن درج شده است.

اما گویا دولت تمایل دارد این 2 شرکت بزرگ در یکدیگر ادغام شوند. در روزهای گذشته نیز بحث‌های مختلفی در محافل رسمی و غیررسمی درباره ادغام این 2 شرکت مطرح شده است که به نظر می‌رسد در روزهای آینده این بحث‌ها جدی‌تر شود.

کد خبر 30991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز