علی مولوی: وقتی که مرا در لباس تیم فوتبال بایرن مونیخ دید که در لابی هتل باباطاهر همدان به انتظارش ایستاده‌ام، خیلی هیجان‌زده شد! او از این‌که شنید من سال‌هاست طرفدار بایرن مونیخم و این تیم در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد خیلی خوشحال شد.

از نوجوانی به فیلم‌سازی علاقه داشتم

همین موضوع هم باعث شد با این‌که عجله داشت تا زودتر سوار اتوبوس شود و خودش را به مراسم اختتامیه‌ی جشنواره برساند، اما چند دقیقه‌ای کنارم بنشیند تا درباره‌ي جشنواره با هم گفت‌و‌گو کنیم.

«یوهانِس اِشمید»، نویسنده و فیلم‌ساز ۴۲ساله‌ی آلمانی، علاقه‌ی زیادی به تئاتر و سینمای کودک و نوجوان دارد و تا حالا ۳۰ اپرا و دو فیلم برای کودکان و نوجوانان نوشته و ساخته است. او جوایز بین‌المللی بسیاری را برای فیلم‌‌هایش به‌دست آورده و پیش از این در بيست و پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، جایزه‌ی بهترین کارگردانی را در بخش مسابقه‌ی سینمای بین‌الملل برای فیلم «دختر زمستان» به دست آورده بود. یوهانس اشمید، امسال به‌عنوان یکی از داوران بخش مسابقه‌ي سينماي بين‌الملل به ایران سفر کرده بود و از خاطره و تجربه‌ی این سفر با لذت یاد می‌کرد. زحمت ترجمه‌ی هم‌زمان این گفت‌و‌گو را «بهمن نورایی بیدخت» برعهده داشت.

* * *

  • شما پیش از این جایزه‌ی بهترین کارگردانی را از بيست و پنجمین دوره‌ی جشنواره به‌دست آورده بودید و حالا به‌عنوان داور بخش بین‌الملل، این‌جا هستید. زمانی که باخبر شدید پروانه‌ی زرین جشنواره را به‌دست آورده‌اید، چه احساسی داشتید؟

راستش خیلی جا خوردم و غافلگیر شدم، چون اصلاً خبر نداشتم که فیلمم در بخش رقابتی این جشنواره است. درواقع تهیه‌کننده‌ی فیلم، آن را برای شرکت در جشنواره ارسال کرده بود و من از این موضوع بی‌خبر بودم. اما وقتی که این خبر را شنیدم و جایزه‌ام را دریافت کردم، خیلی خوشحال شدم، چون معتقدم سینمای ایران قدمت زیادی در تاریخ سینمای کودک و نوجوان جهان دارد.

  • و چه شد که امسال به‌عنوان داور به جشنواره آمدید؟

راستش از همان سالی که من برنده‌ی پروانه‌ی زرین شدم، تقریباً هرسال برای حضور در هیئت داوران جشنواره دعوت مي‌شدم، اما به دلیل شلوغی کارهایم تا امسال این فرصت پیش نیامد که به ایران بیایم.

باعث خوشبختی من است که درنهایت توانستم به جشنواره‌ای که از آن برنده‌ی جایزه شدم بیایم و آن را از نزدیک لمس کنم.

  • فضای جشنواره و حال و هوای سفر به ایران چه‌طور بود؟

نحوه‌ی برگزاری این جشنواره برایم جالب و متفاوت بود. ما در این جشنواره که یک گردهمایی جالب و دوست‌داشتنی از سینماگران کشورهای مختلف است، توانستیم از فرهنگ فیلم‌سازی در ایران و سایر کشورها صحبت کنیم و این گفت‌و‌گوها خیلی عالی بود.

سفر به ایران هم بسیار جالب بود. ایران مردم بسیار خوب و مهربانی دارد و باعث افتخارم است که توانستم آن‌ها را ببینم و با آن‌ها آشنا شوم.

  • پیش از این‌که به ایران بیایید، فیلمی هم از سینمای کودک و نوجوان ایران دیده بوديد؟

بله، فیلم‌هایی را که از ایران در جشنواره‌های برلین آلمان، کن فرانسه یا سایر جشنواره‌ها شرکت می‌کنند دیده و دنبال کرده بودم. اما امسال پیش از این‌که به ایران بیایم، برای این‌که بیش‌تر با فضای فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان ایران آشنا شوم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی «مجید مجیدی»، چند فیلم کودک و نوجوان از «عباس کیارستمی» و چند فیلم دیگر را تماشا کردم.

باید بگویم که از هدایت‌پذیری کودکان و نوجوانان ایرانی در جلوی دوربین خیلی لذت بردم و بازی آن‌ها برایم خیلی تأثیرگذار بود.

  • بیایید کمی به عقب برگردیم؛ به دوران نوجوانی‌تان. آن‌زمان هم به سینما علاقه داشتید و فکر می‌کردید روزی فیلم‌ساز شوید؟

بله، من از حدود ۱۲سالگی به سینما علاقه‌ی زیادی داشتم. البته آن‌زمان بیش‌تر وقت‌ها پای تلویزیون بودم و فیلم‌های سینمایی را در تلویزیون می‌دیدم. اما بعد که کمی بزرگ‌تر شدم هرسال به جشنواره‌ی فیلمی که نزدیک شهر مونیخ بود می‌رفتم و فیلم‌ها را در سینما و روی پرده تماشا می‌کردم.

این علاقه به سینما و تماشای فیلم در نوجوانی، باعث شد در بزرگ‌سالی به‌طور جدی سینما را ادامه دهم و فیلم‌ساز شوم.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۰۶

فيلم سينمايى «دختر زمستان»

کد خبر 309788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha