سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه دلیل بیش از ۵۰درصد طلاق‌ها اعتیاد است، گفت: کودک‌آزاری ۲۵ درصد و همسرآزاری نیز ۳۵ درصد متاثر از اعتیاد است.

اعتیاد و طلاق

انوشيروان محسني‌بندپي در همايش سراسري كارزار رسانه‌اي پيشگيري از مصرف مواد‌مخدر گفت: در كشور ما شاخصي وجود ندارد كه بتوانيم بگوييم آثارسوء در كدام استان كم و در كدام استان زياد است. با قوي‌ترين ذره‌بين‌ها نمي‌توان مكان‌هاي پاك را پيدا كرد و اعتياد آثار سوء ديگري را فراهم مي‌كند كه نگران‌كننده است.

  • شيشه، پرمصرف‌ترين ماده مخدر

وي با بيان اينكه آثار سوء پديده مخرب اعتياد چندوجهي است، افزود: علاوه بر پيامدهاي اعتياد، گرايش از مواد سنتي به صنعتي و رواج شيشه به‌عنوان پرمصرف‌ترين ماده مخدر نگران‌كننده است و مسئله ديگر اين است كه در گذشته زنان و دختران از اين موضوع مصون بودند اما رشد اعتياد در ميان زنان معني‌دار شده و اقدامات جدي مي‌طلبد.

وي با اشاره به اينكه اقدامات نبايد مقطعي باشد بر ايجاد نهضت عمومي و مشاركت مردمي تأكيد كرد و در پايان يادآور شد: موضوع اعتياد در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها وجود دارد؛ لذا بايد با راهكارهاي علمي در همه محيط‌هاي اجتماعي، فردي و خانوادگي برنامه‌هاي پيشگيري از مصرف مواد‌مخدر را دنبال كنيم. رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: با وجود آنكه آموزش و پرورش زيربار نمي‌رود اما اعتياد در مدارس وجود دارد.

محسني‌بندپي افزود: اعتياد در دانشگاه‌ها نيز وجود دارد؛ بنابراين شاهد وجود اعتياد در خانواده‌ها، محيط‌هاي اجتماعي و كاري هستيم و بايد از ابزارها و راهكارهاي مختلف به‌منظور آگاهي‌رساني به مردم در زمينه مصرف شيشه بهره ببريم چراكه استعمال اين ماده مخدر اثرات مخربي بر سلامت فرد دارد و افراد با يك‌بار مصرف نيز به آن اعتياد پيدا مي‌كنند. رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: بيش از 50درصد از معتادان متاهل هستند و اگر هر يك از آنها يك فرزند نيز داشته باشند، تعداد زيادي از افراد جامعه درگير معضل اعتياد مي‌شوند. اين در حالي است كه آمار معتادان كشور يك ميليون و 300هزارنفر است.

  • سرانه نيم‌دلاري پيشگيري از اعتياد در كشور

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با موادمخدر نيز در اين مراسم گفت: با محدوديت شديد منابع در حوزه پيشگيري از مصرف موادمخدر مواجه هستيم. سرانه پيشگيري از اعتياد در دنيا سالانه 20دلار است اما اين ميزان در كشورمان نيم‌دلار است.

دكتر پرويز افشار گفت: عواملي مانند دسترسي آسان افراد به موادمخدر عامل مهمي براي ترغيب آنان به مصرف اين مواد است. وظيفه ستاد مبارزه با موادمخدر فراهم‌آوري امكانات و بودجه در همه ابعاد مبارزه با موادمخدر نيست. اين ستاد ابتدا وظيفه سياستگذاري و در ادامه مي‌تواند بودجه حداقلي را به اين دستگاه‌ها توزيع كند، بنابراين ستاد مبارزه با موادمخدر 20درصد از بودجه لازم را تأمين مي‌كند و 80درصد از بودجه لازم بايد از بودجه‌هاي دستگاهي فراهم شود.

وي تأكيد كرد: آنقدر دستگاه‌ها با كمبود بودجه و وظايف متعدد مواجه هستند كه امر مهمي مانند اعتياد گم شده است، اين در حالي است كه حضرت امام(ره) و مقام معظم‌رهبري تأكيد فرمودند كه اولويت اصلي ما پرداختن به موضوع اعتياد است. در حال حاضر با تغييرات شتابان مانند تغيير الگوي مصرف، تغييرات جنسيتي و سني در زمينه مصرف موادمخدر مواجه هستيم.

کد خبر 309562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha