سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

رئیس گروه گیاهی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه ۸هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد، می‌گوید که از این تعداد ۱۷۲۷گونه اندمیک(منحصر به ایران) و ۲۴۰۵ گونه در معرض تهدید قرار دارد.

آنطور كه مريم مغانلو به ايسنا گفته است درصد بالايي از گونه‌هاي اندميك و بومي كشور جزو گونه‌هاي درمعرض تهديد هستند.

اين مسئول محيط‌زيست در حالي آمار گونه‌هاي گياهي را 8هزارگونه اعلام مي‌كند كه پيش از اين دكتر حسين آخاني، استاد گياه‌شناسي دانشگاه تهران، به همشهري گفته بود كه براساس تحقيقاتي كه در 179جلد فلور ايرانيكا منتشر شده و گياهاني كه بعد از انتشار فلور ايرانيكا‌ شناسايي شده‌اند در مجموع 7300گونه گياهي در ايران وجود دارد و آمارهاي ديگري كه در اين زمينه اعلام مي‌شود پايه علمي ندارد. به گفته وي، فلور ايرانيكا با همكاري 100گياه‌شناس برجسته به رياست پروفسور رشينگر تهيه شده و از اين تعداد فقط 4گياه‌شناس، ايراني بوده‌اند.

رئيس گروه گياهي دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيك با بيان اينكه در سال‌هاي اخير مجموعه‌اي از تهديدات، تنوع گياهان را درمعرض تهديد و آسيب قرار داده است، اين تهديدات را ذيل دسته عوامل طبيعي و غيرطبيعي تقسيم كرد و گفت: در بخش طبيعي محدوديت رويشگاه، منحصر بودن گونه‌ها به شرايط خاص محيطي و بلاياي طبيعي مثل خشكسالي، طوفان و سيل گونه‌هاي گياهي را در معرض خطر قرار داده و در بخش غيرطبيعي دستكاري‌هاي صورت‌گرفته در محيط طبيعي، چراي بي‌رويه دام، ساخت و سازهاي بي‌رويه، جاده‌سازي‌‌ها، ‌آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و استفاده بي‌رويه از سموم، گونه‌هاي گياهي را با خطر مواجه كرده است. مغانلو مي‌گويد: براساس طبقه‌بندي اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت از اين 2405گونه در معرض تهديد، 20گونه در حال انقراض و 431گونه آسيب‌پذير معرفي شده‌اند.

  • استمداد از جوامع بومي

مغانلو مي‌گويد: اگر جوامع بومي به‌جاي برداشت بي‌رويه و ريشه‌كني، درصدد كاشت بذرگياه در همان منطقه اقدام كنند و مانع چراي دام در فصل بذردهي و رويش گياهان شوند كمك بزرگي به حفظ گياهان در معرض انقراض خواهند كرد.

کد خبر 309555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha