دیروز با تصویب پارلمان روسیه و با درخواست رسمی دولت دمشق، عملیات نظامی روسیه علیه داعش در خاک سوریه آغاز شد.

پوتین

اين جديدترين مرحله از اقدامات پرشتاب اخير روسيه در سوريه است كه به‌نظر مي‌رسد كشورهاي غربي و عربي را غافلگير و دستپاچه كرد‌ه‌است.ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه عصر ديروز با اعلام آغاز عمليات نظامي اين كشور در سوريه، گفت كشورش به دولت بشار اسد در حمله به تروريست‌ها كمك مي‌كند.

او گفت كه روسيه از همراهي ديگر كشورها در اين عمليات استقبال مي‌كند و هر كشوري كه بخواهد به اين عمليات بپيوندد مي‌تواند در پايگاه همكاري‌هاي اطلاعاتي كه براي اين منظور در بغداد ايجاد شده مشاركت كند. پوتين گفت كه اين اقدام روسيه مطابق با قوانين بين‌المللي است.پارلمان روسيه ديروز در نشستي غيرعلني موضوع استفاده از ارتش اين كشور در خارج از مرزهاي روسيه را بررسي و به اتفاق آراء با آن موافقت كرد.

استقرار نيروها در عمليات‌هاي جنگي خارجي براساس قانون اساسي روسيه نيازمند رأي اكثريت نمايندگان پارلمان است. سرگئي ايوانف، رئيس دفتر رياست‌جمهوري روسيه نيز از درخواست رسمي بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه براي دريافت كمك نظامي از مسكو خبر داد. اين درخواست اسد در واقع به مسكو مجوز رسمي انجام عمليات نظامي براساس قوانين بين‌المللي در سوريه را مي‌دهد.

البته ولاديمير پوتين روز سه‌شنبه در يك مصاحبه مطبوعاتي در نيويورك در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل گفته‌بود، اگر سازمان ملل مجوز بدهد روسيه در خاك سوريه عمليات نظامي انجام خواهد داد. او بعد از سخنراني شديد‌اللحنش عليه سياست‌هاي آمريكا در مجمع عمومي سازمان ملل و ساعتي بعد از گفت‌وگوي 90دقيقه‌اي با باراك اوباما در حاشيه نشست مجمع عمومي با خبرنگاران صحبت مي‌كرد. موضوع گفت‌وگوي پوتين و اوباما، سوريه بود.

گفت‌وگويي كه پوتين آن را صادقانه خواند ولي جزئياتي از آن ارائه نكرد. طرف آمريكايي هم جزئياتي از اين گفت‌وگو كه نخستين مذاكره رودرروي سران 2كشور طي يك سال اخير بود، ارائه نكرده‌است. تنها وزارت خارجه آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه قرار است وزراي خارجه و دفاع آمريكا و روسيه درباره عمليات نظامي در خاك سوريه، باهم هماهنگي بيشتري داشته‌باشند. كرملين هم از توافق دو طرف براي همكاري اطلاعاتي در سوريه خبر داد.

اما شبكه خبري فاكس‌نيوز آمريكا ديروز به نقل از يك مقام ارشد اين كشور بدون ذكر بردن از نام او اعلام كرد، روسيه از جنگنده‌هاي آمريكايي خواسته آسمان سوريه را ترك كنند. علت اين درخواست از سوي روسيه، جلوگيري از برخورد و تنش در آسمان سوريه عنوان شده‌است. هنوز معلوم نيست اين خبر صحت دارد يا نه اما به‌نظر مي‌رسد مذاكرات آمريكا و روسيه درباره عمليات نظامي در سوريه چندان خوب پيش نمي‌رود.

  • اولين حمله هوايي

ظهر ديروز و ساعتي بعد از رأي پارلمان روسيه، شبكه اسكاي نيوز عربي به نقل از منابع مخالفان سوري از بمباران بخش‌هايي در حومه حمص و حما توسط جنگنده‌هاي روسيه خبر دادند. پروازهاي شناسايي روسيه از هفته گذشته در اين مناطق آغاز شده‌بود.وزارت دفاع روسيه هم ساعتي بعد در بيانيه‌اي انجام اين عمليات هوايي را تاييد كرد.

  • اعزام كارشناسان نظامي روسيه به عراق

شبكه خبري الميادين در خبري به نقل از يك مقام روسي اعلام كرد كه روسيه كارشناسان نظامي خود را به مركز هماهنگي در بغداد اعزام كرده است. اين خبر درحالي اعلام مي‌شود كه در همين هفته، روسيه، ايران، عراق و سوريه ائتلافي براي همكاري‌هاي اطلاعاتي عليه داعش تشكيل دادند. ائتلافي كه باعث خشم مقامات آمريكا از دولت بغداد شد. مقامات آمريكايي گفته‌اند انتظار نداشتند دولت عراق بدون اطلاع واشنگتن به اين ائتلاف بپيوندد.

  • اعتراف اوباما به شكست

ديويد ايگناتيوس ستون‌‌نويس روزنامه واشنگتن‌پست ديروز در يادداشتي نوشت: سخنراني باراك اوباما در مجمع عمومي سازمان ملل حاوي يك اعتراف تلخ به شكست در سوريه بود: آمريكا نتوانست استراتژي برنده‌اي عليه داعش در سوريه اجرا كند، حالا صحنه را ترك مي‌كند و آن را به ولاديمير پوتين مي‌سپارد. نويسنده از رايان كراكر سفير سابق آمريكا در عراق و ديپلمات كهنه‌كار حوزه خاورميانه نقل مي‌كند كه گفته‌است، روسيه با يك كارت بد خيلي خوب بازي مي‌كند درحالي‌كه آمريكا با يك كارت خوب بسيار بد بازي كرد. روس‌ها يك موضع دفاعي را به يك موضع تهاجمي تبديل كردند.

کد خبر 309031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha