همشهری آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: بیش از یک هزار و ۵۰ هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه طرح نهال‌کاری و بوته‌کاری شده است.

یک هزار و ۵۰ هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه نهال‌کاری شده است

به گزارش ايرنا، داور نامدار روز سه‌شنبه گفت: این طرح در قالب طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و برای مقابله با ریزگردها و طوفان‌های گرد و غبار ناشی از خشک شدن دریاچه در محدوده شهرستان‌های آذرشهر، بناب و عجب شیر اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: برای اجرای طرح مذکور 80 میلیارد ریال از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته و برای ادامه عملیات اجرایی هم بیش از 150 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: نهال‌ها و بوته‌های کشت شده در قالب این طرح از نوع گز و قره داغ است که کاملا با محیط و شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: نهال‌کاری در 240 هزار هکتار، بوته‌کاری در سطح دو هزار هکتار و مدیریت چرا در بیش از 24 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی شده است.

کاشت گونه‌های گیاهی شورپسند متناسب با شرایط منطقه در محدوده‌های شوره‌زارهای دریاچه ارومیه از جمله راهکارهای 26گانه نجات دریاچه ارومیه در قالب اقدامات حفاظتی و کاهش اثرات خشکی دریاچه است.

دریاچه ارومیه که تا نیمه‌های دهه 70 پرآب بود و حتی برای وارد نشدن آب به جاده‌ها حاشیه‌ای از دژخاکی جلوی آن نصب شده بود، از آن زمان با کاهش میزان بارش و افزایش مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی روز به روز از میزان آب آن کاسته شد، به طوری که اکنون فقط یک شانزدهم سطح حداکثری و یک هفتم سطح تراز آبی اکولوژیک آب در این دریاچه باقی مانده است.

اجرایی کردن راهکارها برای احیای این دریاچه با شروع به کار دولت یازدهم به عنوان یکی از نخستین طرح‌های تصویبی مطرح و با مسئولیت معاون اول رئیس جمهوری ستادی برای احیای آن تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.

با اجرای راهکارهای 26گانه قرار است در سال آبی 1403 تراز آبی دریاچه ارومیه به سطح اکولوژیک برسد.

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر و تراز فعلی آب دریاچه حدود 1270.64 متر از سطح آب‌های آزاد است.

کد خبر 308978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha