همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: برای نخستین بار در چند دهه اخیر آب چشمه روستای قره‌داغ، تامین‌کننده اصلی آب تالاب بین‌المللی کانی برازان این شهرستان خشک شد.

مهم‌ترین چشمه تامین‌کننده آب تالاب کانی برازان مهاباد خشک شد

به گزارش ايرنا، کامران حسینی روز دوشنبه گفت: این چشمه که در فاصله یک کیلومتری تالاب بین‌المللی کانی برازان قرار دارد، به دلیل کاهش منابع زیرزمینی آب و حفر چاه‌های غیرمجاز در حاشیه آن خشک شده است.

وی اضافه کرد: به گفته مردم محلی تاکنون آب این چشمه حتی در سال‌هایی که این منطقه با خشکسالی شدید مواجه بوده، خشک نشده و قسمتی از آب آن از طریق زهکش‌ها و کانال‌ها وارد این تالاب شده است.

وی بیان کرد: خشک شدن این چشمه در حالی اتفاق می‌افتد که 50 درصد از مساحت تالاب کانی برازان به دلیل گرما و تبخیر شدید آب خشک شده و عمق آب در سایر مناطق نیز به کم‌تر از یک متر رسیده است.

حسینی افزود: هم اکنون قسمت‌هایی از این تالاب در ضلع شرقی آن در نزدیکی روستاهای بفراون و قله سن و قسمت شمالی در نزدیک روستای گروس به طور کامل خشک شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب کانی برازان هر ساله در این فصل میزبان هزاران قطعه پرنده مهاجر از مناطق شمال اروپا و کشورهای اسکاندیناوی است و خشک شدن قسمت‌هایی از آن، پرندگان مهاجر را با مشکل کمبود غذا مواجه می‌کند.

به گفته مسوولان امور آب مهاباد هم اکنون بیش از دو هزار و 800 حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز در این شهرستان وجود دارد که به صورت غیرقانونی سالیانه افزون بر 10 میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می‌شود.

تالاب کانی برازان با وسعتی افزون بر 927 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده‌نگری در ایران معرفی شده است.

شهرستان مهاباد با داشتن تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاکستری، فیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده‌ای، سرحنایی و بلوطی است.

کانی برازان و قوپی باباعلی از بین تالاب‌های شهرستان مهاباد جزو تالاب‌های بین‌المللی به شمار می‌روند.

شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است. 

کد خبر 308842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha