همشهری‌آنلاین: رئیس‌جمهوری آمریکا در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت برای تأمین امنیت کشورش در استفاده از زور تردید نخواهد کرد.

اوباما

فارس نوشت: «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره مسائل کشورهای مختلف، اعم از ایران، سوریه، روسیه و اوکراین اظهارنظر کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا نطق خود را با برشمردن آنچه به گفته وی دستاوردهای سازمان ملل طی هفتاد سال گذشته بوده، آغاز کرد.

اوباما، تلاش برای بنا گذاردن نظامی متشکل از «هنجارها و قواعد بین‌المللی» را یکی از همین دستاوردها خواند که به زعم وی به ایجاد سطح بی‌سابقه‌ای از رفاه و پیشرفت منجر شده است.

رئیس دولت آمریکا با بیان اینکه این پیشرفت‌ها «واقعی» است اضافه کرد می‌توان آن را بر اساس «جان‌های نجات‌داده شده، بیماری‌های درمان‌شده و گرسنگی‌های برطرف‌شده» سنجید و اندازه گرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا سپس به بیان خطراتی ادعایی پرداخت که به گفته وی ذهنش را مشغول کرده، اما اضافه کرد که انها را نمی‌توان با «روش‌های قدیمی جنگ و زور» حل و فصل کرد.

او گفت: «در مقام رئیس‌جمهور آمریکا، نگران خطراتی هستم که پیش روی ما است، اما معتقدم نمی‌توانیم به روش‌های قدیمی جنگ و زور بازگردیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس تأکید کرد: «هیچ ملتی نمی‌تواند خودش را از خطر تروریسم، سیل مهاجران یا خطر گرم شدن هوا جدا کند.»

اوباما در ادامه تصریح کرد کشورش صرفنظر از قوت اقتصاد یا ارتش نمی‌تواند به تنهایی مشکلات را حل کند.

او گفت: «فرقی نمی‌کند ارتش یا اقتصاد ما چقدر نیرومند باشد، نمی‌توانیم مشکلات را به تنهایی حل کنیم. باید با ملل دیگر همکاری کنیم.»

اوباما سپس درباره مسائل داخلی کشورها و نحوه‌های حکومت‌داری به اظهارنظر پرداخت و گفت: «سرکوبگری نمی‌تواند پایه‌گذار انسجام اجتماعی مورد نیاز برای موفقیت کشورها باشد. شما می‌توانید مخالفانتان را حبس کنید، اما ایده‌ها را نمی‌توان زندانی کرد.»

وی همچنین تأکید کرد: «در جهان امروز، معیار قدرت، نه کنترل اراضی یا منابع، بلکه موفقیت مردم آنها است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در تأکید بر نقش همکاری‌ها و چندجانبه‌گرایی گفت: «بنیان‌گذاران سازمان ملل می‌دانند که ملت‌های ما هنگامی که گام در راه مشارکت می‌گذاریم، امنیت بیشتری دارند تا زمانی که بهع تقابل رو می‌آوریم.»

رئیس‌جمهور آمریکا مذاکرات هسته‌ای ایران که به انعقاد توافقی چندجانبه منجر شد را نمونه‌ای از موفقیت همکاری‌ها در عرصه بین‌المللی دانست.

اوباما گفت: «بگذارید به شما یک مثال ملموس ارائه دهم. بعد از آنکه روی کار آمدم، به صراحت گفتم که یکی از دستاوردهای اساسی این سازمان، یعنی نظام منع اشاعه به دلیل تخطی ایران از ان‌پی‌تی در معرض خطر قرار گرفته است.»

وی سپس افزود: ««بر همین اساس، شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد و بسیاری از کشورها برای اجرای آن به ما پیوستند.»

او سپس ادعا کرد هدف از تحریم‌ها تنبیه ایران نبوده، بلکه آزمودن اراده این کشور برای تغییر رویه‌های قبلی در پرونده هسته‌ای بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «اما ما می‌دانستیم که هدف تحریم‌ها تنها تنبیه ایران نبود. هدف ما این بود که بیازماییم آیا ایران می‌تواند، رویه‌ها را تغییر داده، محدودیت‌ها را بپذیرد و به جهان اجازه راستی‌آزمایی از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور را بدهد.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به همکاری کشورها، از جمله روسیه و چین برای وارد شدن در مذاکراتی اشاره و خاطرنشان کرد این مذاکرات به انعقاد سند «برجام» منجر شده است.

وی سپس درباره توافق هسته‌ای گفت: «و اگر این توافق به طور کامل اجرا شود، نظام منع اشاعه تقویت، جنگ بالقوه دفع و جهان ما امن‌تر می‌شود.»

اوباما سپس به مسائل روسیه پرداخت و با متهم کردن این کشور به نقض حاکمیت ارضی اوکراین به شدت از مسکو انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن منافع اندکی در اوکراین دارد، گفت: «هنگامی که حاکمیت و تمامیت ارضی کشوری آشکارا نقض می‌شود، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.»

اوباما گفت در صورتی که روسیه وارد دیپلماسی شده بود و با اوکراین و جامعه بین‌المللی همکاری کرده بود نتیجه هم برای مسکو، هم برای اوکراین و هم برای دنیا بهتر بود.

رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرد به همین دلیل است که کشورش روسیه را برای حل مسائل اوکراین تحت فشار گذاشته است؛ وی افزود: «نه به خاطر اینکه می‌خواهیم روسیه را منزوی کنیم؛ این را نمی‌خواهیم، بلکه به خاطر اینکه می‌خواهیم روسیه‌ای قدرتمند داشته باشیم که برای همکاری با ما، در راستای تقویت نظام بین‌المللی به عنوان یک کل، سرمایه‌گذاری می‌کند.»

اوباما سپس درباره کوبا اظهارنظر کرد و گفت دلیل تغییر رویه در قبال این کشور، ناکارآمدی آن در ارتقاء زندگی مردم بوده است: «برای ۵۰ سال ما سیاستی در کوبا را دنبال می‌کردیم که کمکی به بهبود زندگی مردم کوبا نمی‌کرد. ما این را تغییر داده‌ایم.»

اوباما همچنین در ادامه تاریخ مردم ایران را «غرورآفرین» خواند اما از شعارهای مردم علیه کشورش نیز انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «مرگ بر آمریکا (برای آنها) اشتغال ایجاد نمی‌کند و امنیت را هم ارتقاء نمی‌دهد.»

رئیس دولت آمریکا در ادامه مورد کشور سوریه را یکی از مواردی دانست که نظم بین‌المللی در آن مخدوش شده و به ایجاد بحران‌های انسانی منجر شده است.

او گفت: «ما به مقابله در مناطقی که نظم در آن مخدوش و باعث ایجاد بحران‌های انسانی شده است، ادامه خواهیم داد؛ باید با هم اقدام کنیم.»

او سپس تصریح کرد: «تعهد ما به نظم بین‌المللی، در هیچ کشوری به اندازه سوریه مورد آزمون نیست. این، تنها، مسئله مربوط به یک کشور نیست.»

اوباما همچنین با بیان اینکه تنها قدرت نظامی، برای حل مسائل سوریه کافی نیست، گفت: «آماده همکاری با هر کشوری، از جمله ایران و روسیه برای حل جنگ سوریه هستیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مبارزه بر داعش، بر ضرورت همکاری‌ کشورها تأکید کرد اما گفت که این فرایند زمان‌بر خواهد بود.

اوباما با بیان اینکه مسلمان‌ها باید با کسانی که اسلام را تحریف می‌کنند مقابله کنند خاطرنشان کرد «داعش برای بقاء به جنگ نیاز دارد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا، هنگام اظهارنظر دربار نقش دموکراسی در تقویت بنیان حکومت‌ها دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را به قتل‌عام متهم کرد و در اظهاراتی ادعامحور، افزود فجایع سوریه در کشورهایی که دموکراسی در آنها حاکم است رخ نمی‌دهند.

کد خبر 308783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha