شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

در شرایطی که یک مؤسسه پژوهشی از احتکار مسکن توسط یک مؤسسه مالی خبر داده است و همزمان یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با همشهری امکان احتکار در شرایط فعلی را منتفی دانست.

چندي پيش يك مؤسسه پژوهش اقتصاد مسكن اعلام كرد: برخي از افراد حقيقي و حقوقي در حال خريد انبوه و احتكار واحدهاي مسكوني براي فروش مسكن در دوره رونق هستند. مؤسسه پژوهشي مديريت و اقتصاد مسكن نوين (مأمن) از وقوع پديده‌اي به‌نام «مسكن‌خواري» خبر داده است.

احتكار مسكن با توجه به افت شديد عرضه واحد مسكوني در انتهاي سال95 و ابتداي سال96 از سوي مسكن‌خواران و محتكران مسكن دنبال مي‌شود. محمدرضا حسنلو مديرعامل اين مؤسسه افزود: با توجه به كاهش شديد صدور پروانه ساختماني در سال‌هاي 93 و 94، عرضه واحد مسكوني ساخته شده و آماده در 2سال آينده با افت فراواني روبه‌رو مي‌شود.

وي گفت: برخي افراد ازجمله برخي بانك‌هاي خصوصي و مؤسسات مالي و اعتباري اقدام به خريد واحدهاي مسكوني با عمر كمتر از 3سال در نقاط مختلف تهران و ديگر كلانشهرها كرده‌اند تا خانه‌ها را در دوره رونق با قيمتي گزاف و حداقل تا 50درصد بيشتر از قيمت خريد واحدهاي مسكوني در دوره ركود بفروشند.

وي گفت: در حال حاضر يك مؤسسه اعتباري در حال خريد تعداد زيادي واحد مسكوني در نقاط مختلف تهران از واحدهاي 50 و 60متري تا 140 و 150متري است كه براي طيف‌هاي مختلف اقتصادي و دهك‌هاي گوناگون درآمدي درنظر گرفته شده‌ است. وي افزود: به‌عنوان مثال همين مؤسسه، بيش از 2هزار واحد مسكوني نوساز يا در حال ساخت خريداري كرده كه تقريباً همه آنها خالي است.

در همين حال، مجتبي بيگدلي كارشناس مسكن در گفت‌وگو با همشهري اين موضوع را غيرممكن دانست. عضو هيأت رئيسه انجمن انبوه سازان كشور گفت: 4سال است كه اقتصاد در ركود به‌سر مي‌برد و اين ركود، عميق شده است. اينكه در اين شرايط كسي حاضر شود، مسكن خريداري كند بايد از آن تشكر كرد. احتكار مسكن در چنين شرايطي با عقل و منطق سازگار نيست. اگر تقاضا بالا رفته باشد، بايد بازار با تحرك مواجه شود درحالي‌كه ركود همچنان ادامه دارد.

کد خبر 308532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha