شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور اکثر سران کشورهای جهان همیشه مورد توجه بوده است.

اجلاس

امسال اما در هفتادمين سالگرد تاسيس سازمان ملل متحد هفتادمين گردهمايي سران جهان پر از دغدغه و بحران است. هر چند در نشست‌هاي عمومي و كلي بحث‌هاي اصلي درباره برنامه توسعه پايدار جهان تا سال 2030يعني 15سال آينده صورت مي‌گيرد اما در مذاكرات مهم‌تر و خصوصي‌تر بحث اصلي اوضاع آشفته كنوني جهان با ظهور گروه‌هاي تروريستي و ادامه بحران سوريه پس از 4سال است.

مجمع عمومي سازمان ملل متحد كه همه 193عضو اين سازمان در آن شركت مي‌كنند را قلب و ركن اصلي سازماني مي‌دانند كه ميراث جنگ جهاني دوم است. در ميان اوضاع آشفته جهان توجه بسياري به سخنراني‌هاي مقام‌هاي كشورهاي دنيا در مجمع عمومي جلب شده اما در تولد 70سالگي سازمان ملل خيلي‌ها عقيده دارند كه اين سازمان حالا ديگر براي مديريت اوضاع جهان نياز به يك «تولد دوباره» دارد.

  • بحث‌هاي اصلي نشست امسال

محور اصلي نشست‌هاي عمومي و دستور كار اجلاس سالانه امسال كه‌ماه گذشته درباره آن تصميم‌گيري شد برنامه ۱۵ ساله توسعه پايدار است كه روز گذشته به تصويب رسيد. در اين برنامه ۱۵ ساله، ۱۷ هدف كلي و ۱۶۹ هدف جزئي تعيين شده‌اند كه مسائل اساسي جهاني چون فقرزدايي، مبارزه با گرمايش زمين، مبارزه با نابرابري جنسيتي و تأمين آموزش همگاني ازجمله آنهاست. پيش‌بيني شده كه اجراي اين برنامه هرساله بين ۳.۵ تا ۵ تريليون دلار هزينه داشته باشد و به همين‌خاطر گروهي نسبت به عملي شدن آن نااميد هستند.

در ميان اين بحث‌ها براي 15سال آينده اما درگيري‌ها در سوريه بزرگ‌ترين بحران جهاني در 70سال عمر سازمان ملل است و به همين‌خاطر بحث‌هاي مهمي درباره آن صورت مي‌گيرد. پس از يك سال قرار است روز دوشنبه براي نخستين بار پوتين و اوباما در حاشيه نشست مجمع عمومي درباره اين مسئله بحث كنند. اوباما همچنين ميزبان جلسه‌اي با موضوع مبارزه با تروريسم با محوريت گروه داعش است كه رهبران بيش از ۱۰۰ كشور جهان براي شركت در آن دعوت شده‌اند.

  • 70 سال كه گذشت، 70سال پيش رو

پس از جنگ جهاني دوم، سازمان ملل متحد تشكيل شد تا مانع وقوع جنگ خانمان برانداز ديگري شود. ۵ كشور مهم متفقين كه در اين جنگ شوم براي جهان به پيروزي رسيدند هنوز اعضاي دائمي شوراي امنيت را به‌عنوان هسته مهم قدرت در سازمان ملل تشكيل مي‌دهند. براساس منشور سازمان ملل متحد همه كشورها متعهد شده‌اند كه از نيروي نظامي و زور عليه كشور ديگري مگر در شرايط «دفاع از خود» بدون مجوز شوراي امنيت استفاده نكنند. حالا اما جهان با بحران‌هاي مختلفي از سوريه تا يمن و سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين مواجه است.

اما با حق وتوي اين 5كشور در شوراي امنيت اين سازمان براي حل بحران‌ها در عمل نتوانسته كار خاصي انجام دهد و حالا قدرت‌هاي جديد و كشورهاي تأثيرگذار جهان سهم بيشتري در تصميم‌‌گيري‌ها مي‌خواهند. از زماني كه در سال 1945سازمان ملل جاي «جامعه ملل» را در دنياي خسته و فرسوده از لشكركشي و كشتار گرفت 7دهه گذشته است. به همين‌خاطر و در شرايط جديدي كه جهان اكنون پيدا كرده بسيار عقيده دارند كه سازمان ملل و به‌ويژه شوراي امنيت نياز به اصلاحاتي دارد تا كارآمدي اين سازمان براي دنياي امروز و شايد 70سال آينده بيشتر شود.

  • 160نفر از سران كشورهاي جهان در نيويورك

هر سال تعداد زيادي از سران كشورها در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد شركت مي‌كنند اما اوضاع جهان و فرا رسيدن هفتادمين سالگرد تولد سازمان ملل باعث شده تا امسال استقبال بيشتري از اين نشست مهم شود. در يك ركوردشكني از 193كشور عضو سازمان ملل متحد حداقل 160نفر از سران كشورها به نيويورك رفته‌اند تا بحث‌ها در اين نشست را از دست ندهند.

در نشستي كه از روز جمعه آغاز شد قرار است تعدادي از اين روساي جمهور سخنراني داشته باشند اما نگاه‌ها روي افراد خاصي متمركز شده است. رائول كاسترو، رئيس‌جمهور كوبا كه به تازگي كشورش پس از 5دهه روابط خود را با آمريكا از سر گرفت براي نخستين بار به آمريكا رفته و قرار است در مجمع عمومي سخنراني كند. شي جي‌پينگ، رئيس‌جمهور چين، ولاديمير پوتين، باراك اوباما، و حسن روحاني روساي‌جمهور روسيه، آمريكا و ايران ازجمله كساني هستند كه خيلي‌ها منتظر شنيدن حرف‌هايشان درباره اوضاع و آينده جهان هستند.

کد خبر 308524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha