همشهری آنلاین: شرکت معماری که ساخت دفتر مرکزی فضاپیما‌گونه شرکت اپل را به عهده دارد از پروژه بعدی‌اش پرده‌ برداشت،: این شرکت قصد دارد پایگاهی برای انسان‌ها روی مریخ بنا کند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، قرار است اين پايگاه توسط چاپگرهاي سه‌بعدي روي سطح مريخ بنا شود و اولين سكونتگاه انساني در سياره‌اي ديگر با استفاده از روبات‌ها و چاپگرها ايجاد شوند. 

مریخ

طرح پايگاه مدولا مريخي شركت معماري فاستر و شركا يكي از كانديداهاي نهايي رقابت سكونتگاه‌ سه‌بعدي چاپي  است كه توسط ناسا برگزار مي‌شود. اين پناهگاه مريخي فضايي براي اقامت چهار فضانورد است كه با استفاده از رگوليت، خاك و سنگ‌هاي سطح سياره مريخ،‌ بنا خواهد شد.

بناي اين ساختمان توسط مجموعه‌اي از روبات‌هاي از پيش برنامه‌ريزي شده و نيمه خودكار و پيش از ورود انسان به مريخ انجام خواهد گرفت و در دو مرحله به مريخ ارسال خواهد شد. در مرحله اول روبات‌ها مكان بناي پناهگاه را تعيين كرده و حفره‌اي به عمق 1.5 متر حفر خواهند كرد و پس از آن اتاقك‌هاي بادي درون اين حفره‌ها قرار گرفته و به پي ساختمان‌ها تبديل خواهند شد.

با توجه به فاصله زيادي كه ميان زمين تا مريخ وجود دارد و با در نظر گرفتن تاخيري كه اين فاصله در ارتباطات ميان زمين و مريخ ايجاد خواهد‌كرد، فرايند ارسال و بناي اين پناهگاه‌ به شكلي طراحي شده تا به كمترين ميزان دخالت انساني نيازمند باشد تا كل سيستم نسبت به تغييرات و چالش‌هاي غيرمنتظره سازگارتر باشد.

در اين ماموريت قرار است روبات‌ها با كمك چترهاي نجات روي سطح مريخ فرود آيند و هريك وظيفه‌اي خاص خود را در فرايند ساخت و ساز پناهگاه‌هاي RAC به عهده بگيرد. روبات‌هاي بزرگتر با حفاري ريگوليت حفره مورد نظر را ايجاد كرده و پس از آن روبات‌هاي متوسط به اتاقك‌هاي بادي را به موقعيت انتقال مي‌دهند.

پس از آن خاك مريخ با استفاده از امواج ماكرويو در اطراف اتاقك‌ها به واسطه اصولي مشابه با چاپ سه‌بعدي و توسط چندين روبات جوشكار جوش داده شده و رگوليت جوش داده شده به محافظي دائمي تبديل خواهد شد كه از پناهگاه‌ها در برابر تشعشعات مرگبار مريخي و نوسانات شديد دمايي محيط مريخ محافظت خواهد‌كرد.

تقسيم وظايف ميان تعداد زيادي از روبات‌ها و چند‌بخشي بودن پناه‌گاه‌ها به اين معني است كه اگر يكي از روبات‌ها از كار بيافتد يا دچار آسيب‌ديدگي شود ديگر روبات‌ها آن را جايگزين خواهند‌ساخت تا شانس موفقيت پروژه به اين شكل افزايش يابد.

کد خبر 308484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha