مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان استرالیایی موفق به ابداع لنز مسطحی شده‌اند که ۳۰۰ برابر نازک‌تر از یک برگه کاغذ بوده و از قابلیت ایجاد تمرکز سه‌بعدی روی ریزترین جزئیات برخوردار است، و شاید بتواند روزی چشم‌ را به میکروسکوپ تبدیل کند.

لنز

براساس گزارش نيچر، تكنيك به‌كارگرفته شده توسط دانشمندان فوكوس يا متمركز‌سازي زيرطول‌موجي ناميده مي‌شود زيرا اين تكنيك شامل نمايش دادن اجسامي است كه كوچكتر از طول موج يك تك ذره از نور هستند.

اين لنز جديد مي‌تواند براي ساخت ابزارهايي با قابليت نمايش، كنترل، ايجاد تغيير و به دام انداختن ريزترين ذرات در زمان حقيقي مورد استفاده قرار گيرد. به بياني ديگر اين ابزار از توانايي متحول‌ ساختن فناوري‌هاي به كار گرفته شده در تشخيص و درمان پزشكي،‌ تصويربرداري، حسگرها و حتي علوم رايانه‌اي برخوردار است.

لنز

لنزهاي طبي به واسطه متمركز سازي نور به نقطه‌اي خاص از چشم انسان مي‌توانند دقت ديد را افزايش دهند،‌ اما ابعاد اجسامي كه اين نور مي‌تواند روي آن متمركز شود داراي محدوديت است. دانشمندان براي سال‌ها در تلاش بوده‌اند تا براي رفع اين محدوديت ابعاد لنزها را كاهش دهند اما طرح‌هاي ناموفق به شدت پيچيده و پرهزينه‌تر از آني از آب درآمده‌اند كه بتوان در جهان حقيقي آنها را مورد استفاده قرار داد.

اما دانشمندان دانشگاه سوينبرن با استفاده از اكسيد گرافن قابل اسپري موفق به ابداع لنزي شده‌اند كه ضخامت آن تنها 200 نانومتر است. اين نمايه بازتابنده از مواد به لنز امكان مي‌دهد تا به شكل سه‌بعدي روي اجسام كوچك متمركز شود، و مهمتر اينكه فرايند توليد لنزهاي فوق‌باريك بسيار ارزان‌قيمت و سريع است.

به گفته محققان اين لنز از توانايي زيرطول‌موج سه‌بعدي برخوردار است يعني 30 بار كارامد‌تر از لنزهاي عادي است و مي‌تواند طيف وسيعي از طول موج نوري،‌ از نور مرئي گرفته تا نزديك‌به فروسرخ را متمركز سازد و در عين حال از تكنيك ساخت ارزان و كم‌هزينه‌اي برخوردار است.

محققان با تبديل كردن صفحات اكسيد گرافن به اكسيد گرافن كاهيده شده از طريق فرايند كاهش نوري موفق به توليد چنين ساختار ظريفي شدند و معتقدند مي‌توانند به راحتي از آن در جهان حقيقي استفاده كنند. به گفته آنها اين لنزهاي قابل انعطاف اكسيد گرافني تحت فشار بالا از مقاومت مكانيكي بالا و ويژگي‌هاي نوري فوق‌العاده‌اي برخوردارند و مي‌توانند با ايجاد نسل بعدي تجهيزات فوتونيك قابل انعطاف سيستم‌هاي نوري يكپارچه را متحول سازند.

کد خبر 308443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha