جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همایون ارشادی: در خبرها آمده رئیس شعبه دوم دادگاه کیفری گنبدکاووس افرادی را که مرتکب جرایم سبک شده‌اند به جای حبس، به خرید محکوم می‌کند.

همایون ارشادی

ظاهرا مجرمان نه‌تنها بايد 7 كتاب خريداري كنند بلكه بايد تا روز دادگاه كتاب‌ها را مطالعه كنند و بعد تحويل بدهند. كتاب‌ها هم در اختيار زندان گنبد كاووس قرار مي‌گيرد.مشابه اين خبر را من قبلا شنيده بودم. البته اين اتفاق در يك كشور خارجي رخ داده بود و اينكه يك قاضي خوش‌فكر ايراني تصميم به چنين كاري گرفته در نوع خود جالب توجه است. به گمانم ما در زمينه كتاب و مطالعه نياز به فرهنگ‌سازي داريم و حتما مجرميني كه براساس حكم قاضي بايد كتاب بخرند و آنها را بخوانند و تحويل دهند جرايم سبكي داشته‌اند كه امكان دادن چنين حكمي به وجود آمده است.

به احتمال قوي اين قاضي خودش هم اهل مطالعه است و سعي مي‌‌كند به سهم خود كتابخواني را در سطح جامعه ترويج دهد. در مورد اينكه براي چه جرايمي مي‌توان به متهم‌ حكم به خريد كتاب داد بايد كارشناسان حقوقي نظر بدهند. نفس اين كار اما جالب است به‌خصوص اينكه كتاب‌ها در اختيار ديگر زندانيان قرار مي‌گيرد. در كل فرهنگ‌سازي در حوزه مطالعه به هر شيوه اي كه صورت بگيرد اتفاق خوبي است.

هر چند اعتقاد دارم يكي از دلايل اصلي كاهش مطالعه در كشورمان بهاي بالاي كتاب است. خيلي‌ها به‌خصوص ميان نسل جوان و دانشجويان كه مطالعه برايشان الزامي است توان مالي خريد كتاب را ندارند.البته همه‌چيز گران است و تورم در تمام كالاها تاثيرات خود را گذاشته و بهاي تمام‌شده كتاب بالاست كه موجب قيمت‌هاي گزافي مي‌شود كه در پشت جلدها به چشم مي‌خورد.

در سطح كلان‌تر، مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه مشكلات اقتصادي باعث شده مردم به لحاظ فرهنگي گرفتار باشند. مطالعه ذهن آرام مي‌خواهد و از فردي كه در معيشت روزمره‌اش هم لنگ مانده، نمي‌توان انتظار داشت كتاب بخرد و مطالعه كند. اينكه گفته مي‌شود اينترنت باعث كاهش مطالعه كتاب شده را خيلي قبول ندارم. دست كم خودم هرگز لذت لمس كتاب را با خواندن همان متن روي صفحه كامپيوتر عوض نمي‌كنم.

چنانكه بسياري از كتاب‌هاي گران‌قيمتي كه تهيه مي‌كنم متن‌شان در فضاي مجازي موجود است ولي من رغبتي به اين شيوه مطالعه ندارم. حتي وقتي برايم سناريو ايميل مي‌كنند مي‌گويم لطفا متن را در اختيارم بگذاريد. خواندن پشت مانيتور چشم را اذيت و حظ مطالعه را از انسان سلب مي‌كند. در كل مطالعه دريچه‌اي تازه به ذهن انسان مي‌گشايد و كاش امكاني فراهم شود كه مردم‌مان بتوانند بيشتر كتاب بخوانند تا بيشتر بدانند و بهتر زندگي كنند.

  • بازيگر سينما و تلويزيون

 

کد خبر 308408

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha