چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

شکست‌های پیاپی تیم ملی والیبال ایران درمسابقات جهانی ژاپن حجم انتقادات را به سوی کادر فنی این تیم و مسئولان فدراسیون والیبال روانه کرده است؛ انتقاد‌هایی که برپایه نتیجه‌گرایی و احساسات بیان می‌شود می‌تواند پاسخی احساسی و بعضا با لجاجت به همراه داشته باشد.

محمدرضا زمردیان

كما اينكه در گذشته نيز فدراسيون واليبال در برابر نقدهاي انجام شده از كواچ به حمايت قاطعانه از او پرداخته است. واقعيت اين است كه تيم ملي كشورمان در اين دوره از مسابقات هيچ نشاني از تيم ليگ جهاني سال قبل و حتي مسابقات امسال نداشت. اگر با دقت نگاه كنيم افول تيم ملي نه با نتايج اين دوره ازمسابقات كه به ‌رغم نتايج خوب ليگ جهاني سال گذشته، از مرحله دوم اين رقابت‌ها آغاز شد و تا ليگ جهاني امسال و مسابقات جهاني تداوم يافت. پيروزي و شكست دوروي سكه ورزش قهرماني است اما كيفيت و تداوم آن موضوعي است كه با نتيجه صرف قابل ارزيابي نيست. به‌نظر مي‌رسد كه تيم ملي كشورمان پس از جدايي ولاسكو رو به تنزل گذاشته است. اين را بايد در كيفيت هدايت تيم در مسابقات مختلف ارزيابي كرد.

اسلوبودان كواچ بازيكن بزرگي بوده كه مهم‌ترين مقطع مربيگري خود را با تيم ملي ايران تجربه مي‌كند! او تا پيش از اين صرفا سابقه مربيگري در چند تيم باشگاهي ايتاليا را داشته و هيچگاه در رده ملي و بين‌المللي مربيگري نكرده است. او جايگزين مربي‌اي شده كه سال‌ها با تيم ملي ايتاليا موفقيت در مسابقات مختلف ليگ جهاني، قهرماني جهان و المپيك را در كارنامه داشته است. كواچ بارها طي دوره حضورش همراه با تيم ايران در مسابقات ليگ جهاني نشان داد ضعف‌هاي جدي در هدايت تيم به هنگام مسابقات دارد. كار او در كوچينگ، استفاده مناسب از تايم‌اوت‌ها و تعويض‌ها بارها با اشكالات اساسي همراه بوده و حتما حافظه تاريخي واليبال‌دوستان به دفعات يادآوري مي‌كند كه در بازي رالي و با احتساب 5يا 6امتياز برتري نتيجه را واگذار كرديم. اما عدم‌موفقيت در مسابقات جهاني ژاپن به‌نظر مي‌رسد كه فراتر از موضوع هدايت تيم در زمان مسابقه باشد.

نداشتن انسجام تيمي و عدم ‌آمادگي ذهني و جسمي مهم‌ترين موضوعي بود كه در تيم ايران ديده مي‌شود. تيمي كه براي قرار گرفتن در جمع بزرگان ورزش مي‌جنگد بايد از همه نظر حرفه‌اي باشد. مهارت مديريت بازيكنان، جلوگيري از ايجاد حواشي در كنار تيم، مقابله با بازيكن‌سالاري، تداركات مناسب اردويي، استفاده بجا از بازيكنان جايگزين در جمع 12بازيكن اصلي و در كنار موضوعات فني مي‌تواند تيمي براي موفقيت بسازد. به‌نظر مي‌رسد كه فدراسيون واليبال نياز به بررسي كارشناسي و جدي در مورد تيم ملي دارد. نبايد حاشيه‌ها گريبان تيم بزرگ ايران را بگيرد؛ حواشي‌اي كه زمزمه‌هايش شنيده مي‌شود براي واليبال ما سم است. شايد كواچ بيش از تيم بزرگسالان براي تيم‌هاي پايه ما خوب باشد و سكوي تيم ايران مربي‌اي با وزن و كلاس كار بالاتر را بطلبد اما فدراسيون هم بايد براي موفقيت، همه جنبه‌هاي مديريت تيم ملي را با هم بنگرد.

کد خبر 308248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha