همشهری آنلاین: پایگاه اینترنتی الوعی نیوز برآورد کرد که عربستان از ابتدای حمله به یمن ۷۲۵ میلیارد دلار صرف هزینه‌های جنگی کرده است.

 هزینه حمله نظامی عربستان به یمن ۷۲۵ میلیارد دلار برآورد می شود

به گزارش ايرنا بر اساس گزارش این پایگاه خبری، هزینه دو ناو جنگی و ناوگان نظامی همراه آنها ظرف شش ماه 54 میلیارد دلار برآورد شده است. اجاره هر ناو روزانه 150 میلیون دلار است ، هریک از ناو ها شامل شش هزار سرباز به همراه تجهیزات نظامی مورد نیاز و 450 جنگنده به همراه خلبانان آنها هستند که بر روی هر یک از ناوهای نظامی توپخانه و موشکهای دوربرد نصب شده است.

عربستان همچنین دو ماهواره نظامی کرایه کرده است که هزینه هر یک از این ماهواره ها به ازای هر ساعت یک میلیون دلار است ،به این ترتیب هزینه دو ماهواره ظرف یک شبانه روز 48 میلیون دلار است و هزینه پرداخت شده برای کرایه این دو ماهواره ظرف یک ماه به یک میلیارد و 440 میلیون دلار می رسد که اگر این مبلغ را در شش ماه ضرب کنیم حاصل ضرب هشت میلیارد و 640 میلیون دلار خواهد بود.

همچنین هزینه حاصل از تحلیل و بررسی و نمایش و برآورد اطلاعات از تصاویر و معلومات ماهواره نظامی روزانه پنج میلیون دلار است و برای دو ماهواره روزانه 10 میلیون دلار و ماهانه 300 میلیون دلار و ظرف شش ماه یک میلیارد و 800 میلیون دلار برای این منظور هزینه شده است.

هزینه کرایه هر ساعت هواپیمای آواکس توسط عربستان 250 هزار دلار و روزانه شش میلیون دلار است که اگر آن را در 30 روز ضرب کنیم حاصل ضرب ماهانه 180 میلیون دلار ،به این ترتیب ظرف شش ماه هزینه های آواکس یک میلیارد و 80 میلیون دلار خواهد بود.

حملات هوایی عربستان علیه یمن تا کنون توسط بیش از 150 جنگنده در تقریبا 35 هزار سورتی پرواز انجام گرفته است و طی حملات یاد شده 140 هزار موشک به سوی اهداف عمدتا غیرنظامی و مناطق مسکونی شلیک شده است. 40 هزار موشک با حجم کوچک که هزینه هر یک از آنها 150 هزار دلار است و در مجموع هزینه آنها بالغ بر شش میلیارد دلار است.

50 هزار موشک با حجم متوسط که هزینه هر یک از آنها 300 هزار دلار و در مجموع 15 میلیارد دلار است. 50هزار موشک با حجم بزرگ که هزینه هر یک از آنها 500 هزار دلار و در مجموع 25 میلیارد دلار است.

هزینه نگهداری و قطعات یدکی و نفت سفید هر جنگنده در هر حمله هوایی 150 هزار دلار است که اگر آن را در تعداد حملات هوایی انجام گرفته ضرب کنیم حاصل ضرب پنج میلیارد دلار خواهد شد.

هزینه هواپیماهای سوخت رسان هوایی روزانه 2 میلیون دلار است.

در مورد هزینه قراردادهای تسلیحاتی نیز، عربستان 150 میلیارد دلار تسلیحات ساخت آمریکا خریداری کرده است که به این مبلغ هزینه آموزش و نگهداری و قطعات یدکی به مدت پنج سال را باید افزود.

عربستان جنگنده های رافائیل به ارزش 36 میلیارد دلار خریداری کرد. مقامات سعودی همچنین پرداخت 26 میلیارد دلار جهت خرید جنگنده های فرانسوی رافائیل و اهدای آنها به مصر را برعهده گرفته اند.

انعقاد معامله سیاسی با روسیه برای عربستان 30 میلیارد دلار هزینه در پی داشت.

سعودی ها از ابتدای حمله به یمن تا کنون 300 تانک و زره پوش بسیار مدرن خود را در مرزهای عربستان با این کشور از دست داده‌اند.

عربستان همچنین برای جلب حمایت برخی از کشورها رشوه های کلانی پرداخت کرده است.

عربستان به آمریکا و اتحادیه اروپا به مدت سه ماه نفت با قیمت پایین فروخته و آمریکا روزانه نزدیک به 10 میلیون بشکه از کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) خریداری می کند. در اینجا عربستان به دلیل تخفیف قائل شده روزانه 150 میلیون دلار در ازای نفت صادر شده خود از دست می دهد که مبلغ یاد شده ظرف سه ماه به 13 میلیارد دلار بالغ می گردد. میزان تخفیف ارائه شده از سوی عربستان به اتحادیه اروپا ظرف سه ماه در حدود 4 میلیارد دلار است.

ریاض برای جلب حمایت سودان 2 میلیارد دلار ، مغرب 5/1 میلیارد دلار و پاکستان 2 میلیارد دلار پرداخت کرده است.

عربستان همچنین برای طرحهای ساخت قاهره جدید به مصر 250 میلیارد دلار پرداخت کرده است.

حمله عربستان به یمن از ششم فروردین آغاز شده و تاکنون بیش از 4 هزار یمنی کشته شده‌اند.

کد خبر 308160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha