همشهری آنلاین: شهردار تهران تاکید کرد: با همه وجود برای موفقیت دولت تلاش می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم بر اقتصاد مقاومتی که تنها راه برای مقابله استکبار جهانی است همراه دولت باشیم.

ghalibaf

سما نوشت: محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح بخش شمالی خط 3 مترو ضمن خیرمقدم به رییس جمهور، وزرا، اعضای شورای اسلامی شهرتهران و خانواده معظم شهدا و ایثارگران ابرازداشت: از بین بودجه توسعه شهرداری تهران حداقل 58 و حداکثر 62 درصد از بودجه متمرکز بر حمل ونقل عمومی با محوریت توسعه بزرگراه‌ها، مترو، اتوبوسرانی و... بوده است. با برنامه‌های صورت گرفته در یک دهه گذشته توانستیم اتفاق بزرگی را در این حوزه در شهر رقم بزنیم.

وي یادآور شد: هفته دفاع مقدس که یادآور رشادت های ملت و ایثارگرای های رزمندگان ، جانبازان و آزادگان بود را گرامی می داریم چرا که دفاع مقدس مایه افتخار و عزت اسلام و مسلمان بود.

شهردار تهران در ادامه به تقدیر و تشکراز کارگران، مهندسان و تمامی دست اندرکاران ساخت متروی تهران پرداخت و اظهارکرد: کارگران و مهندسان ده ها متر زیرزمین و در شرایط بسیارسختی به صورت شبانه روزی کار می کنند . به عبارتی پول تونل های مترو را نمی سازد بلکه عشق این کارگران و مهندسان است که باغیرت برای کشورشان کار می کنند.

قالیباف در ادامه به سابقه حضور خود در کارهای عمرانی متعدد پس از پایان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در جریان ساخت خط 3 متروی تهران به خاطر وجود یک سنگ در مسیر عقب افتادگی در کار ایجاد شد اما در این خط در طول یک هفته 450 متر حفاری و لاینینگ انجام دادند که این یک رکورد بی سابقه است. از این جهت به همه دست اندرکاران و کارگران خداقوت می گویم و اگر امروز افتخار افتتاح خط 3 متروی تهران را داریم با مجاهدت این عزیزان است.

شهردار تهران همچنین با اشاره به زحمات کشیده شده برای شهروندان به منظور ساخت ایستگاه های مترو از همراهی آنها تشکر کرد و بابت مشکلات پیش آمده در طول این مدت از شهروندان همجوار ایستگاه های مترو عذرخواهی کرد.

وی با بیان اینکه موضوع حمل ونقل در شهرها و خصوصا کلانشهرها یک حق اجتماعی و عمومی شهروندان است تاکید کرد: همانطور که می گویم آزادی و امنیت حق همه مردم است، حمل ونقل عمومی در کلانشهرها نیز جزو حقوق عمومی جامعه است و مجموعه مسوولان و دولت مردان در تمامی سطوح - از شهرداری تا دولت- همه وظیفه داریم تا تلاش کنیم این حق جامعه را به آنها بدهیم.

قالیباف به اشاره به پرداخت یارانه حمل و نقل عمومی در کشورهای توسعه یافته به سفر اخیر خود به بوداپست اشاره کرد و گفت: در بوداپست نیز مردم با وجود همه برخورداری خود ، 30 درصد از حمل و نقل عمومی را پرداخت می کنند و 70 درصد از این هزینه بر عهده مجموعه دولت و شهرداری هاست. باید توجه داشت که در حمل و نقل عمومی موضوع محیط زیست، اقتصاد، آسایش، رفاه ، ایمنی و امنیت وجود دارد. حتی در زمان های بحران نیز مهمترین محل برای دفاع و امنیت مردم به شمار می رود که در کنار آن برای شهروندان آسایش روانی به همراه دارد. از همه مهمتر توجه به حمل و نقل عمومی موجب صرفه جویی در وقت مردم است چرا که وقت برای هیچ کس قابل جبران نیست.

شهردار پایتخت در ادامه توجه به حمل ونقل عمومی را از جمله اولویت های اصلی شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: با همراهی خوب شورای اسلامی شهر، هم اکنون 30 درصد از کل بودجه شهرداری برای نگهداشت و هزینه های جاری شهر هزینه می شود . از این میان فصل 1 و 2 برای پرداخت حقوق و مسائل جاری 10 تا 12 درصد سهم دارد و این رقم با احتساب هزینه نگهداشت شهر به 30 درصد می رسد اما در مقابل 70 درصد بودجه را به موضوعات توسعه ای تخصیص دادیم.

وی عنوان داشت: از بین بودجه توسعه شهرداری تهران حداقل 58 و حداکثر 62 درصد از بودجه متمرکز بر حمل ونقل عمومی با محوریت توسعه بزرگراه ها، مترو ، اتوبوسرانی و... بوده است. با برنامه های صورت گرفته در یک دهه گذشته توانستیم این اتفاق را درشهر رقم بزنیم.

محمدباقر قالیباف در بخشی از سخنان خود با اشاره به همراهی مجموعه دولت و شهرداری تهران تاکید کرد: تا این لحظه هیچ عدم همکاری بین وزرا با شهرداری تهران نداشتیم و اگر موضوعی وجود داشته است با گفت و گو حل و فصل شده است و به عبارتی منطق برکار حاکم بوده است.

شهردار تهران ادامه داد: ساخت یک کیلومتر مترو به قیمت فهرست بهای سال قبل 150 میلیارد و با قیمت فهرست بهای سال94، 230 میلیاردتومان هزینه در بر دارد . از این میان بودجه مصوب دولت برای متروی تهران 275 میلیاردتومان بوده است که109 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. این در شرایطی است که ساخت یک کیلومتر مترو 150 میلیاردتومان هزینه داشته است .

قالیباف خاطرنشان کرد: ما دقیقا مشکلات دولت را درک می کنیم. همیشه به ما فشار می آورند که مطالبه گری کنیم اما ما معتقدیم مطالبه گری هم باید منطق داشته باشد. می فهمیم که دولت در شرایط سختی قرار دارد، اما در حال حاضر بدون اینکه از جایی اعتباری کسب شود، بودجه ای کم شود و یا پروژه ای معطل بماند می توانیم این فرصت را فراهم کنیم.

وی افزود: در این زمینه وزیر نفت نیز همراهی کردند و این فرصت برای گشایش ال سی خطوط مترو فراهم شده است. این موضوع به کمیسیون اقتصاد رفته و احتیاج به تصمیم گیری شخص رییس جمهور دارد . به این ترتیب با حل این مشکل می توانیم در 6 ماهه اول سال 96 ظرفیت حمل ونقل مترو را از 3 میلیون نفر فعلی به 10 میلیون نفر در روز برسانیم.

قالیباف در بخشی دیگری از سخنان خود تاکید کرد: برای کار نکردن می توانیم دهها دلیل بیاوریم که کار نکنیم و از ما بپذیرند اما برای کار کردن تنها یک دلیل کافی است و ان هم خدمت به مردم است و اینکه بدانیم خداوند ما را می بیند.

وی یادآورشد: همانطور که این ملت، مسوولان و دولت توانستند با همدلی در یک اقدام، تحریم ظالمانه آمریکا را بشکنند، امروز نیز مجموعه مدیریت شهری در کلانشهرها و مراکز استان ها می تواند با همدلی و همراهی بار متعددی را از دوش دولت بردارد و به دولت کمک کند. این در حالی است که مدیریت شهری در دولت های متعدد شناخته نشده است.

قالیباف تاکید کرد: همه مردم از ما توقع دارند که معضل اقتصادی را حل کنیم اما آنها زمانی خوشحال خواهند شد که آثار رفع این ظلم ظالمانه جهانی را در زندگی خود ببینند. به همین مظور می توانیم با روحیه جهادی بر مشکلات فائق بیایم و از آنها عبور کنیم.

وی حضور رییس جمهور در مراسم افتتاح خط 3 مترو تهران را موجب قوت قلب برای مدیریت شهری و مردم تهران توصیف کرد و خطاب به وی گفت: در آغاز دولت شما در یک جلسه دو نفره باهمه وجودم عرض کردم که به عنوان بچه انقلاب باور دارم اگر دولت یازدهم به هر دلیلی در کارش موفق نباشد اول مردم ، دوم انقلاب و بعد افراد آسیب می بینند. این درحالی است که ما هرگز حاضر نیستیم به مردم و انقلاب صدمه وارد شود.

کد خبر 308126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha